cookieChoices = {}; * C.J Diary *

Friday, 4 May 2012

Can I trust you


I make you smile when you feel down..
I listen to your problem even if I'm not feeling well..
Get worry when I know you getting sick..

Don't get me wrong..
Not because I like you..
Not because I love you..
it because you are my friend..
and all my friend is special to me...

but..
Didn't you know it..


yes..
I am so angry..

and yes..
everybody say time will heal everything..

and before it..
please..
I hate it when people lie to me..
It make me feel I'm like fool to you..
When I always ask you the same question..
Its mean I know that you trying to be a liar..

And I give you time to admit it..
but.. you don't take it your last chance..

I may be

Segmen : Header For Blogger

tak pernah-pernah nak masuk pertandingan, tiba-tiba rasa nak join pulak. kalau dapat, syukur la.. kalau tak pun boleh rasa pengalaman baru.. dah lama aku pakai header yang ni.. tak punya masa untuk buat yang baru.. selama ni asyik buat sendiri je. teringin pulak nak orang lain buatkan (ni sebab dah masuk super duper malas.. hehehe)

jadi, untuk sesiapa yang ingin masuk contest ni.. feel free to click hansya..

Wednesday, 2 May 2012

Cuti Budget..Singapura (Bahagian 4) Makanan Halal di Universal Studio

saja tak mahu nak buat entri apa yang ada dalam USS. cukup cuma aku cakap dalam tu ada 7 zon. malas nak buat entri sebab gambar banyak sangat, dan banyak blog yang dah bercerita apa yang ada dalam tu. tapi nak bakar sedikit, aku letak satu gambar saja. hahaha

tak apa.. orang yang kurang kiut memang suka buat muka macam ni.. huahuahuahua.. kiut kan? kan?
dekat dalam USS ni tak semua tempat yang halal untuk di makan. kalau yang lain tak kisah untuk nak makan semuanya, itu terpulang pada anda. tapi bagi aku, kalau dah tak halal, tak perlu makan. bukannya aku dalam keadaan darurat pun kan?

dalam USS yang di jual di kiosk semuanya tak halal.. yang boleh makan cuma nachos (yang masam) dan popcorn sahaja. semua zon ada kedai makan, tapi tak semua yang boleh makan. sila ambil map untuk cari lokasi, di situ memang ada tanda halal atau tidak. ni aku tolong bagitahu yang mana halal ye.

1. Mel's Drive-In (ihsan keropokman.com)
Mel's Drive In, Universal Studios Singapore
restoran ni terletak di zon hollywood. dekat sini untuk siapa yang nak makan makanan fast-food.. bagi aku yang asyik dok telan makanan western (akan aku cerita nanti) jadi aku dah tak nak tengok burger lagi. sini ada meal yang boleh anda pilih la.. kalau berkenan la..

2. Oasis Spice Cafe
ni pulak terdapat di zon ancient egypt.. ni tempat kedua untuk makanan halal dekat sini.. ni pulak lebih pada makanan arab, melayu (roti canai) dan india.. ada jugak set yang boleh di pilih. sebabkan jarak entri ni dengan tarikh yang aku pergi agak lama, aku cuma ingat sedikit nama set tu.. ayam butter. huhu.. harga dalam 10 ke 15 SGD.. rasa dia ok la, cuma aku tak boleh makan sayur yang dicampur dengan yogurt rasanya.. masam.. ahaa.. ni gambar dari pakcik google.. combo set 3 ni la yang aku makan... boleh lah..

3. Marty's Casa Del Wild

untuk sesiapa yang nak makan ala-ala thai sini lah tempatnya.. kedai ni terletak di zon madagascar dan kami tak pilih makan dekat sini sebab tak mahu makan tom yam.. (Malaysia kan lagi sedap.. jadi tak mahu bandingkan nanti.. huhu) ada jual satay, kari dengan tomyam.. jadi sebab tak nak rindu dengan makanan umah aku yang lagi sedap, aku tak mahu makan dekat situ.. sedih..

asal sedih je posing.. cute tak aku a.k.a C.J.. susah tau aku nak maintain kecomelan aku.. huhuhu

ok aku dah penat.. mana jalan keluar ni?? huhuhu cepat tunjukkan aku... ke aku salah pintu ni..

muka dah penat.. mahu pulang!!!!

 selamat tinggal USS



Cuti Budget..Singapura (Bahagian 3) Universal Studio Singapura

maaf sangat-sangat...lambat pula nak update entri ni.. dah berbulan rasanya.. untuk ke universal studio ni ada dua cara nak ke sana. samada menggunakan MRT atau teksi. pada siapa yang punya budget yang banyak, naik la teksi (lebih kurang SGD20-25) tapi bagi sesiapa yang punya budget yang ngam-ngam macam aku MRT dan Bas adalah pilihan yang paling tepat. untuk ke USS, perlu naik MRT tak kisah la dari stesen yang mana pun, cuma perlu turun ke stesen HarbourFront yang terletak di Vivo City.

keluar dari Vivo City dan jalan terus ke perhentian bas yang ada di depan Vivo City dan terus berjalan sampai anda nampak yang ini..

haha maafkan sebab kena pulak tengok dengan kepala yang teleng.. RWS 8 ni no bas yang akan terus bawak anda semua ke dalam USS. Tambang untuk bas hanya SGD 2 sahaja. dan balik nanti tak perlu bayar tambang bas.. ni masa dah sampai. bas ni terus ke parking bawah tanah.. dari sini, masuk ke pintu dan terus naik ke escalator untuk ke USS.

 

nampak tak escalator tepi tu.. itu la yang akan bawa anda ke sana

 

 

 

dan... taraaaa...

 dah masuk pun... wuhuuu.... anda bagaimana??

Wordless Wednesday


Thursday, 26 April 2012

Najwa Latif - Kosong

Kau melihat diriku
Seperti sesuatu
Yang mencabar dirimu
Akal dan mindamu
Kau mendustaiku
Kau bilang mereka tak tahu
Siapa diriku
Sedangkan kau juga begitu
Segala kata cacian
Yang telah engkau berikan
Membuatku rasa
Kosong…kosong
Setiap detik diperhatikan
Kau cari cara putar belitkan
Kau jadikan diriku
Kosong…kosong
Kini aku bangkit
Membuktikan yang ku tak sakit
Dengan segala perit yang kau berikan
Kini aku pantas berjalan
Bergerak ke hadapan
Dan akan ku buktikan
Siapa diriku yang sebenar

Wednesday, 25 April 2012

Blog Walking Yang Memeningkan

don't get me wrong...
aku sangat suka dengan blogwalking
boleh menjelajah blog orang..
dapat lah sikit idea-idea untuk mencantikkan (cantik ke?) C.J Diary aku ni..

sebelum tu..
aku nak buat pengemuman..
aku bukan mix mana-mana..
aku bukan anak orang penang..
cian Puan Yah.. penat dia mengandungkan aku..
aku anak tipikal melayu..
hasil campuran dari kedua-duanya orang melaka..
cuma aku je yang paling gelap dalam adik beradik aku..
aku dengan akak aku boleh berbahasa dalam banyak loghat negeri lain..
jadi banyak kemusykilan orang dekat aku ni..
soalan yang selalu aku dapat..
"Awak ni orang mana?"
untuk kali ke berapa entah aku kena jawab..
aku orang Kuala Lumpur yang punya mak dan ayah dari Melaka dan sangat suka bercakap loghat macam-macam negeri..

ok kembali ke tajuk entri..
aku kadang-kadang tak punya banyak waktu..
kerja.. belajar.. kadang-kadang untuk manja kan diri aku pun dudsh.. (T_T)
jadi bila aku punya waktu..
saja menyinggah ke blog yang aku follow dan di follow.. get it? get it? huhu..
apa guna google reader kan? huhu..
dan baru aku tau ramai yang follow aku adalah dari golongan uniform..
a.k.a Budak sekolah menengah..
**oh.. adakah diriku macam budak-budak or blog aku ni fun.. think positive jia**
mula-mula seronok baca 1 atau 2 blog..
lama-lama dah makin kecik mata aku..
dah lama lepas tu dah pening aku membacanya...
blog memang cantik.. kalah acik Jia punya yang non hado ni..
tapi bahasa yang guna.. lagi sedap ye kalau adik-adik akak gunakan bahasa yang betul..
tak apa lah kalau adik nak gunakan bahasa singkatan.. sebab acik ni masih bolenh faham la jugak..
sy untuk saya.. kn untuk kan ke.. acik ni boleh faham..
tapi kalau aqew la dan sewaktu dengan nya... orang leh pening adik..
kalau cakap macam tu mesti akan ada orang cakap..
"blog saya.. suka hati saya la nak tulis apa.. tu kan macam diari saya.. buat apa tengok kalau sakit mata?"
adik apa pun tujuan asal kita buat blog.. benda pertama yang orang akan tertarik ialah bahasanya.. ya betul blog ni ada yang buat diary.. tapi kalau bising sangat marah orang duk tegur blog kita tu.. sila la buat PRIVATE lepas ni, ha tu baru betul diary dik.. diary cuma kita saja yang akan tulis dan baca.. :)

   salam peluk cium..
C.J


Wordless Wednesday

i love my friends!!

Thursday, 19 April 2012

Al - Fatihah

hari ini..
seorang kakak kehilangan adiknya..
seorang emak kehilangan anaknya..
seorang nenek kehilangan cucunya..

seorang insan istimewa..
seorang yang tidak punya dosa sejak dilahirkan..
telah pergi tinggalkan adiknya..
tinggalkan kakaknya..
tinggalkan abangnya..
tinggalkan emaknya..
tinggalkan ayahnya..
tinggalkan neneknya..
tinggalkan saudaranya..
pergi mengadap penciptanya..

kehilangannya sangat dirasai..
masih tidak betah menghilangkan kerinduannya..
masih mengingati responnya..
walau dia tidak mampu bertutur..
walau dia tidak mampu melihat..
walau dia tidak mampu berjalan..
sebenarnya tidak mampu melakukan apa-apa..
namun dia masih tetap istimewa..

22 tahun menjaga..
sedikit pun tidak pernah aku mengeluh..
sedikit pun tidak pernah aku membentak..
dia mengajar aku erti tanggung jawab
dia mengajar aku erti disiplin..
dia mengajar aku untuk bersyukur dengan apa yang ada..
dan aku bersyukur atas pemberianmu tuhan,,
dia permata yang sangat ku sayang..
dan tidak sedikit pun aku malu dengan keadaannya..

semadi dengan tenang kau di sana..
berakhirlah segala penderitaan engkau di dunia..
bergembira la dengan syurga yang telah dijanjikan..
maafkan akak sekiranya layanan yang akak berikan tidak sempurna..
maafkan akak sekiranya pernah meninggikan suara padamu..
maafkan akak jika akak terkadang terlupa dengan tanggungjawab terhadap mu..
sesungguhnya tidak ada sekelumit marah dan malu pun terhadapmu..

masih merinduimu..

adik ku yang tercinta
Yazid Ab Razak
11.1.90 - 8.4.2012

Friday, 6 April 2012

Selamat Hari Jumaat

Jumaat yang barakah..
Moga mampu mendamaikan hati aku..
Ujian yang mendatang mendewasakan aku..
Moga orang tersebut pun dewasa..
Like I'm always say..
Matured can't be measure by number of your age..
Correct me if I'm mistaken..

With my puffy eyes..
And my old headphone..
A pencil and a pen..
Just listen to the music..
Create another quote..
To make me calm..

And you know what..
You can't make me feel down..
Make me mad.. Make me disappointed..
Because whatever you do..
Whatever you try to say a bad thing behind my back..
I never be like you..
So stop being like a jerk..
And be like a matured person..

I know all the thing you do behind my back..
I just pretend it my "friend"..
Just want to see your action, my lady..

If we want people to respect us, we should respect other people first..

-Forgive but not forget-
-CJ-

Thursday, 29 March 2012

Tahu tak

Aku penat..
Isnin hingga jumaat bekerja..
Malam aku perlu curi masa untuk buat assignment atau review untuk exam..
Jadi bila aku kata aku penat, aku bukan mengeluh..
Tapi kalau anggap sahabat atau lebih (kalau la) kau patutnya memahami..

Aku tiada masa..
Untuk diri sendiri pun kadang tiada
Kalau ada pun banyak untuk tidur
Sebab aku perlu tenaga yang banyak
Aku kan selalu sakit
Aku faham kesibukkan masing-masing
Jadi, cari sedikit ruang dalam hati
Pikir yang aku pun mahu ruang untuk diri sendiri

Aku tak ingat kawan-kawan..
Siapa kata aku tak ingat kawan-kawan ku
Aku ingat.. Aku tinggalkan pesanan..
Bila aku punya masa
Tapi kalau teman-teman aku sendiri
Diam dan tak peduli apa yang aku titip pada dinding facebook
Boleh balas pada orang yang di bawah dan di atas kiriman aku
Jadi aku ke yang tak ingat kawan-kawan?
Aku punya masalah..
Jadi aku diam.. Asingkan diri sebentar
Kalau kau masih nak naikkan ego..
Sebab aku tak hadir ke majlis itu..
Baik, lepas ini aku buang je kamu dari senarai teman

Sebab kau pun bukan anggap aku teman kan?
Dah bertahun, dah ada anak pun..
Jangan kau ingat kau jek ada keras kepala..
Nyah kau dari senarai aku
Rahsia kau aku simpan sampai bila-bila

Malam bukan untuk aku..
Jangan mengeluh atau mengkritik
Ya memang aku tak boleh keluar malam
Memang ibu bapa aku tak suka aku keluar sampai lewat malam..
Ape hak kau untuk kau Merendah-rendahkan aku
Membuat aku sebagai modal gurauan murahan
Manusia jalani hidup dengan prinsip dan cara yang berbeza
Jadi hormati pilihan hidup masing-masing
Ibu bapa aku kadang kala mengongkong
Tapi kalau itu yang terbaik, jika diri sendiri rasa tak kisah dengan semua ini
Jadi kenapa kau pulak nak ambil peduli kan?


p/s : habis inai ni comot.. Cisss

Monday, 26 March 2012

Happy Belated Birthday Nek Yah

Sabtu lepas, keluarga kecik kami sambut hari jadi nenek yah a.k.a puan che'ah a.k.a lagi omak den dekat rumah ku syurga ku.

Hari lahir nek yah ni 22 Jun 1958.. Terlambat sebab nek yah kena pergi out station. Selamat hari lahir emak ku sayang, tahun ni masih tak ada hadiah macam tahun lepas. Tunggu hadiah mu a.k.a menantu tahun depan ye..

Love you,
CJ

Berakhir Sudah..

Hahaha berakhir apa ni jia.. Jangan nak suka sangat la jia. Berakhir apa ni. Berakhir la semester yang mencabar dan buatkan rambut ku yang lebat tu gugur BANYAK..

Sebelum ni tough jugak, tapi tak seteruk sekarang. Jadi note for myself, sila jangan ambil banyak sangat subjek programming sederap, nanti kau yang pening.. Huhuhu

Oh lupakan muka ku yang tidak ada solekan di muka.. Bukan aku tak reti, aku tak suka pakai sebab aku kena melangkah 4 tingkat untuk ke bilik exam. Gigih sangat la nak pakai benda tu. Sian akak-akak business yang solek bagai lencun masa sampai kat bilik exam..

Ok sampai sini, dapat cuti seminggu je. Lepas ni dah kena masuk sem pendek.. U kejam.. U kejam.. Erk, dah sakit aku ni.. Ok la salam peluk cium.. Muaah mmuahh..


Always blur,
CJ

Monday, 19 March 2012

Mak.. Cepatlah balik

Mak.. Cepat lah balik.. Aku terseksa, menderita dengan semua ini.. Untuk terakhir kali, mak cepatlah sampai dari kelantan.. Mentang-mentang aku sorang jek muka macama emak, aku je kena buat kerja.. Cian kan naja ni mak (tu nama manja aku kat umah.. Sila jangan gelak) sob sob..si kecik ni pun sama mak.. Huhu


Oh, aku dh buat training jadi isteri dan ibu ni. Bila la dapat buat praktikal terus.. Huhu

Sunday, 18 March 2012

Menyesal kah kita??

Manusia.. Tak kira artis, pemimpin mahu pun golongan pekerja bawahan seperti aku.. Merupakan pelakon atas bumi ciptaan Allah..

Kita tak hidup sendirian..hidup kita bermasyarakat..jadi apa yang kita buat, tak banyak, cikit akan jadi bualan orang. Kita tak boleh larikan? Kalau nak lari, kena masuk hutan. Tak ke jadi tarzan nanti.

Manusia, tak lari dari kesalahan..kadang-kadang percakapan atau perbuatan pun dah boleh melukakan hati seseorang. Aku tak bercakap mengenai aku. Sebab prinsip aku senang, kalau aku terasa cepat2 aku maafkan sebab bagi aku mungkin mereka tak sengaja (kalau asyik buat, 2 memang mengada la) cara yang mudah minta maaf sahaja dengan si polan dan si polan. Dan menyesal dengan apa yang telah kita buat. Itu memang bagus dan aku setuju caranya. Tapi bila dah bagitahu semua orang, hebah sana hebah sini, ok aku dah ragui. Tapi aku betulkan hati, orang itu memang berubah. Dia mungkin nak orang belajar dari kesilapan dia..

Alhamdulillah nampak perubahan dalam sebulan.. Masuk dua tiga bulan.. Eh mana janji dulu kata nak berubah..airmata turun dah macam air terjun tapi sekarang dah kontang. Betul Allah yang maha berkuasa, tapi kalau salah dengan manusia,hanya manusia tu yang dapat maafkan.kan dah susah. Dari orang melihat kita rasa kesian dan bersyukur atas perubahan, tiba-tiba meluat. Twitter dan facebook jadi alat pengantaraan.. Teman-teman yang follow jadi batu api.. Kesudahan keluar ayat.. "Terpulanglah orang nak kata apa. Kau kenal ke aku siapa.aku susahkan korang ke".. Mana hilangnya ayat "saya berubah dan menyesal kerana mulut saya jadi pergaduhan"..

Tepuk dada dan tanya diri kita sendiri.aku tak mahu jadi yang menjatuhkan hukum. Sebab benda ni akan balik pada niat yang asal.peringatan untuk diri, cukup cuma aku dan Allah yang tahu taubat dan penyesalan ku. Aku tak mahu jatuh ke riak dan menunjuk-nunjuk.

P/s : kemaafan kan dendam yang terindah bak kata kak aishah (kakak ke?) Hati akan tenang.. Percaya la.. (Perlu ke nak kena nyanyi tang chorus lagu kak CT tu)

Entri diupdate di henfon BB antik yang dah loose keypad kiri dan kanan sambil melihat Manchester United lead 5 gol lawan wolves..

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Bersabar lah :)

Hampa..
Tak perlu di ulang perkataan itu. Dah jadi macam kawan baik pula. Manusia semua tak sempurna, tapi ego buatkan manusia selalu rasa dengan kekayaan dan paras rupa, meletakkan mereka sempurna dari yang lain. Terlupa kot, setiap kelebihan 2, tak sampai seminit tuhan boleh tarik. Tapi tak apa lah. Aku punya kekurangan, asalkan aku tidak lupa diri, aku dah bersyukur.

Benci...
Perasaan yang lama sudah ku buang.aku tak suka.sekali kita membenci orang, kita akan sakit. Sebab dari benci, jadinya dendam. Hati akan sentiasa sakit bila orang yang dibenci tak merasa sakit seperti apa yang kita rasa. Kan lagi haru? Sebab itu aku masih menyayangi kau, sebab makin lama perasaan tu jadi kosong. Perlu ke aku nyanyi lagu kosong dari Najwa Latif untuk kau atau mereka faham? Tak perlu kan? Malah aku doakan kau bahagia dengan cara yang kau pilih.cuma jangan buat benda yang boleh memudaratkan badan dan agama yang kau percaya. Aku tahu kau ingin berubah.. Berubah la,walau culture kerja menekan kau selalu. Aku tahu kau boleh.

Kecewa..
Banyak yang berlaku.. Benda kecik pun boleh buat kecewa. Aku memang sensitif.. Orang jek yang tak tahu. Tapi sensitif aku bukan budak-budak.benda kecik aku tak kan sentap. Tapi kalau jatuhkan diri aku, memang kau nak kena buku dengan ruas. Aku jarang marah, tapi orang yang dekat dengan aku, yang aku sayang tak kira sahabat atau kekasih yang banyak mengecewakan aku. Susah jika hanya aku yang terima kekurangan orang lain,tapi tidak kamu semua.teruskan.. Bila aku sudah bosan dengan semua ini, aku akan melangkah pergi. Jangan tanya kenapa aku menyepi. Tu semua kerana kamu semua tidak mengerti. Bila tiba hari itu, jangan kata untuk telefon, untuk balas mesej pun aku tak mahu. Kamu semua tahu aku penah buatkan? Jadi jangan cabar kesabaran dan kemarahan aku.

Mood aku tidak baik.. Sepanjang dua minggu aku akan begini. Hingga peperiksaan berlalu pergi. Hingga rasa pedih terhapus nanti..

Puisi kan aku???

cik jia a.k.a CJ
18 Mac 2012
7.44 malam..
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Friday, 16 March 2012

Final Sem 2 2011/2012

Peperiksaan sudah tiba.. Untuk semua pelajar UTM dan U yang lain.. Selamat menjawab soalan.. Baca bismillah dan jawap dengan tenang..

Thursday, 8 March 2012

Selamat Hari Wanita

Mungkin agak terlambat, tapi asalkan hari yang sama dah ok kan? Untuk para wanita di luar sana.. Emak, mak mertua (insya allah.. Come to me jodoh) boss, cikgu-cikgu CJ, dan teman-teman semua.. Anda adalah wanita yang hebat untuk diri anda mahupun untuk pasangan anda..

Selamat hari wanita sekali lagi.. Pengorbanan anda semua tak terbalas.. :)

Kawan saya dah balik!!

Alhamdulillah one of my best buddy have arrive safely (kalau salah sila betulkan ye) .. Oh lupa pulak kawan CJ ni namanya Nawal dan baru balik dari umrah. Bagusnya muda-muda dah pergi.. CJ bila la lagi.. (T_T)

One of our wish are getting married.. No no no.. (•͡˘˛˘ •͡)
Bukan lah kami ni gatal.. Tapi bak kata Cik Yah (my mother) umur yang dah patut pikir untuk melangkah ke hubungan yang lebih tinggi dan berhenti dari berpemikiran seperti budak-budak.. (Baik la ibuku) semoga Allah memberi jodoh yang terbaik dan menerima diri seadanya..amin.. You love me.. I love you more.. Huaahuaahuaaa..

Oh lupa pulak..ingat entri saya yang sebelum ni pasal lagu sesaat kau tiada? My not so ex (ok sebab dia tak kata clash jadi jia tak tahu status kami) orang Makassar, Indonesia. Sejak CJ couple dengan dia CJ dah banyak pulak kawan orang Indonesia.. Hanya sebab CJ bisa bertuturnya dalam bahasa Indonesia.. Tak fasir tapi boleh lah.. So welcome to my new friend from Indonesia and Singapore.. Mungkin tahun hadapan ke Indonesia.. Penamat tahun ni ke THAILAND!!!!!
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Ni cubaan update entri guna BB :)

CJ tengah cuba update entri guna blackberry ku yg non hado ni.. Senang nk update lps ni..

Wednesday, 22 February 2012

Sesaat Kau Datang

Sleeq feat Ramlah Ram

sesaat kau datang..
sesaat kau hilang..
kemunculan dirimu..
penuh misteri...

kau mendekat..
kau menjauh..
kau tinggalkan diriku..
sesudahnya kau membuang..
mencampakkan aku

sungguh kejamnya dirimu
mengkhianati cinta yg tersemat dijiwa
kau hancurkan segala harapan..
kau leburkan cinta yang telah kita bina

jika sudah kau mencintai
putuskan aku dengan baik caranya
walaupun sakit hati ku rasa
sesungguhnya aku tak rela

ia bukan sekadar lirik sahaja.. damn i wish it just a dream.. but huhh.. accept it jia.. its a reality..kalau ada yang menanya.. apa yg CJ boleh kata mungkin dia dah jumpa orang yang lebih bagus daripada CJ.. mungkin ada kekurangan atau ada yang CJ salah pertuturannya.. cuma apa yang CJ boleh kata, CJ pun tak tahu kenapa.. tiba-tiba terputus semua hubungan.. diblock semua access.. dibuang semua keistimewaan itu..

berdoa yang buruk?? tidak itu bukan cara CJ.. bukan cara kita sebagai seorang islam. buat kamu.. maaf sebab saya tiada apa-apa.. tak punya duit yang banyak (banyak hutang dari gaji) pekerjaan yang tidak segah kamu (bak kata orang ofis.. jia kau cuma kerani) dan harta yang banyak (I only got perodua viva) tapi kalau itu sebabnya saya ditinggalkan, saya tak akan merasa sedih dengan semua itu..

tapi kalau kerana kekurangan dari segi pertuturan dan perlakuan.. maafkan saya.. setiap saat adalah masa untuk saya berubah ke arah lebih baik.. maafkan sekiranya ia masih tidak mencukupi.. saya tahu kamu punya masalah di sana.. maaf kerana tidak mampu menolong dan berada di sana.. dan jika itu pun menjadi masalahnya.. sy redha.. segala janji.. sy masih simpan.. sebab tu saya kata.. jangan banyak berjanji, sebab takut satu pun tak di penuhi..

iya, saya masih menyayangi kamu.. jika dalam 3 bulan ini kamu masih tidak hubungi.. ya.. I know I have to move on..

love ya..
Y n J

Monday, 6 February 2012

Salam Semuanya..

sudah lama tak titipkan sebarang entri.. maaf incik diari.. maaf semua.. sepatutnya nak sambung entri ke kota singa.. dah msk sebulan sejak CJ balik ke sini semula.. tapi tulah.. bila pendrive comel CJ tu hilang.. (waa sangat sedih) terus mood untuk nak taip tu hilang... (T_T)

tapi insya allah akan teruskan, cuma masa mungkin terhad sedikit.. nak mengejar buat projek, buat tugasan.. dengan kerja nya lagi.. penat jadinya.. sampai jumaat lepas dah sakit demam sendi-sendi tulang, tekanan darah rendah... moga CJ lebih pandai menangani stress untuk masa depan..

untuk yang ingin tahu.. kalau tak nak tahu pun tak pela.. alhamdulillah.. saya mula mengenali seseorang.. baru lagi.. baru sesangat.. sebulan lebih kot.. doakan yang terbaik.. sebab bila saya kata ia pada hubungan yang lebih tinggi dari kebiasaan, CJ perlu akui akan ada dugaan.. (psst anggap la dia bukan orang sini) moga saya lebih kuat.. lebih-lebih bila dah jauh.. doakan ya.. :)


salam sayang,
CJ

Friday, 13 January 2012

Cuti Budget..Singapura (Bahagian 2)


salam.. huhu.. lambat pulak update entri singapura.. untuk pengetahuan semua, disebabkan percutian ni budget, jadi C.J memutuskan untuk tidak tidur di hotel. kebanyakan hotel yang C.J survey, paling murah sekitar 130 SGD.. SGD tau.. RM masih boleh nak fikir 2 3 kali.. ni SGD fikir 10 kali, dah habis 10 kali fikir, tambah lagi 10 kali.. hehe.. jadi ka
mi memutuskan untuk menginap di hostel.. dan hostel yang kami pilih ialah......

its beary nice!.. se "nice" nama nya.. seperti rumah sendiri.. tak adalah mengharap layanan macam 5 star.. tapi receptionist sangat peramah dan senang untuk tanya arah ke mana kita nak pergi.. sangat sesuai untuk sesiapa yang merancang nak bercuti dalam kumpulan yang besar.. beary good hostel ada 3 hostel yang terletak di Chinatown.

ok untuk pelancong yang bercadang untuk ke hulu hilir menggunakan SMRT.. dari stesen Changi Airport (EG3), kena tukar di stesen Tanah Merah (EW4).

yang ini masih di laluan Green Line. anda kena keluar dari train dan pergi ke train yang di lane yang sebelah. teruskan sehingga anda sampai di stesen Outram Park (EW6/NE3). di sini anda perlu menukar dari green line ke purple line. keluar dari train dan naik tangga bergerak ke atas dan terus berjalan ikut papan tanda ke South East Line. masuk ke dalam train dan stesen Chinatown (NE4) hanya 1 stesen selepas outram park..

CJ tak boleh banyak letak gambar sebab tak lepas pulak.. tapi tak apa klik sini untuk maklumat ke sana.. :)

Monday, 2 January 2012

Selamat Tahun Baru

Image Detail
mungkin agak terlewat sedikit untuk bagi ucapan..
tapi baik lewat daripada tak ada langsung kan?

buat 2011.. terima kasih..
pahit getir dan perubahan yang berlaku..
buatkan C.J lebih menghargai kehidupan dan mempelajari kesilapan..

2012..
sila datang buatkan saya lebih kuat...
sila beri serpihan hati yang baru..
saya tak mahu lagi sendiri..

Allah..
berikan kekuatan..
limpahi kasih sayang..
berkati kehidupan..
bukakan pintu taubat..
supaya aku selalu merendah diri..
mensyukuri dengan nikmat dan bakat yang diberi...

amin amin amin ya rabbal alamin..

Thursday, 29 December 2011

Kan Seronok Kalau....

apa yang kita sebut terus dapat..
CJ nak sangat yang ni..
.
.
.
.
.
.
.

waa.. nikon 1 ni..
tak pun..
dapat ni pun jadi lah
.
.
.
.
.

8.9 jek.. boleh lah boleh la...
boleh ya pada bakal jodoh C.J..
dapat antara 1 pun jadilah.. huhu..

boleh kan encik sapa-sapa yang bakal jadi pasangan saya.. (sambil kenyit-kenyit mata manja)


nota kaki : terpaksa la tunggu tahun depan jawabnya... waa....

You deserve to be pampered. Indulge with Youth Code, for skin that looks and acts younger #imworthit

You deserve to be pampered. Indulge with Youth Code, for skin that looks and acts younger #imworthit

Wednesday, 28 December 2011

Tak Perlu..


A: awk, jom jumpa..
B : ala.. nak jumpa ke..
A: kenapa? saya ikhlas nak kenal ngan awak.. bla.. bla.. bla..
B: ok.. kita jumpa minggu depan..

*lepas jumpa*

B : hai awk, lama tak dengar ce

rita awk..
A: oh awak, ermm.. sibuk sikit la awk..
B:oo yeke (dalam hati : sebelum ni sehari nak sms sampai 20 jam) kita tengok wayang kulit esok nak tak?
A : tak boleh la awak.. tayar kita pancit (dalam hati :pancit sampai tahun depan.. huhu)
B : mentang-mentang la saya macam ni macam tu mesti awak tak nak kawan saya la.. sampai hati awk bla..bla..bla dan drama pun b
ermula..... (mood down)

tipu la kalau kata tak pernah alami.. tak banyak sekali mesti pernah.. walaupun dalam hati(kau fikir kau hot.. hensem sangat) perasaan ala-ala kena reject ni buatkan orang yang kuat pun boleh lemah lutut..

bagi C.J, pertama sekali.. jangan rasa rendah diri dengan diri anda dengan kata aku gemuk, aku tak cantik, segan, malu dan sewaktu dengannya.. kalau kita dah rasa diri kita di tahap yang bawah macam tu, siapa lagi yang akan pandang tinggi pada kita?? kadang-kadang orang yang lagi besar, lagi teruk dah kawin.. kn?

(ok tang sini C.J sedih.. T_T )

be proud to who you are.. kalau nak kurus jangan sebab nak cari pasangan.. nanti dapat yang tak hargai usaha kita tu, dah makan hati pegi lak makan banyak-banyak lagi.. *pengalaman aku lagi..ciss* bagi CJ kita tak rugi satu pun kalau pasangan kita tinggalkan sebab rupa kita. sebab tak ada siapa boleh jamin rupa yang cantik tu boleh bertahan hatta 5 minit pun.. anggap mereka yang rugi sebab lepaskan
kita..

so kawan-kawan comel ku..
stop being so down and say a bad thing about yourself..
you are beautiful too..
stop wasting your tear..
we can be happy to bebey...


nota kaki : oh sedapnya kalau dapat makan aiskrim sekarang ni.. hehe

Monday, 26 December 2011

Tak Apa La..


walau kamu..kamu.. kamu dan kamu dibelakang..
mahu cari salah silap saya selama ni..
mak saya selalu cakap.. sabar...
sebab orang yang macam ni tak sedar..
dia pun seperti apa yang dia cakap pada orang..

teruskan..
sebab saya dapat anda pun dapat..
cuma beza dosa dan pahala..
teruskan pandangan serong anda..
lagi anda buat.. lagi saya kuat..

oh orang yang bermuka-muka..
saya tahu apa yang anda buat pada saya selama ni..
cuma saya kesian..
sebab saya, anda susah-susah sampaikan berita untuk kutuk-kutuk saya..
tapi lagi kesian bila orang yang anda cerita tu nak caya anda pun susah..
apa lagi nak caya cerita yang anda sampaikan..
terima kasih pada anda..
saya lebih waspada pada orang yang muka yang manis-manis ni..
dari muka orang yang pecah rumah..
sebab anda lagi bahaya..

tak apala..
biarlah mulut anda berkata-kata..
tangan anda menari-nari..
saya tahu Allah tu maha adil..
kalau anda rasa puas dengan apa yang anda cuba lakukan..
bukan anda yang tentukan periuk nasi dan segalanya mengenai saya..

oh lupa pula..
terima kasih..
sebab dari apa yang anda buat..
saya dah tahu mana kawan mana lawan..
mana baik mana yang ambil kesempatan..
tunjukkan saya..
rakan yang ramai bukan penentu yang rakan tu boleh dipercayai..
biar sikit.. tapi bukan yang cuma nak tunjuk dia saja yang boleh..
tapi tolak orang lain kebelakang..
kalau anda mahu teruskan cara begitu..
sila duduk dalam hutan..
sebab dekat sana memang perlu pentingkan diri..

~sekian~
CJ

Sunday, 25 December 2011

Telinga

Kita dilahirkan dengan 2 buah telinga di kanan dan di kiri, supaya kita dapat mendengarkan semuanya dari dua buah sisi. Untuk berupaya mengumpulkan pujian dan kritikan dan memilih mana yang benar dan mana yang salah.

bukan nya gunakan telinga untuk mendengar kata-kata nista.. untuk belajar dari kesilapan orang lain itu tak mengapa.. jangan kita dengar dan menyampaikan tambah lagi nasi tambah.. itu kan dah jadi dosa yang lain..

banyak orang kita.. dah tahu benda tu salah, tapi itu yang kita pilih..

nota kaki : dengar benda kutukan.. dah salah.. sampaikan pon dah salah.. bila orang datang balik tanya kenapa kita buat macam tu.. tau pulak tak nak ngaku salah.. =)

Ke Mana Selepas SPM/STPM??

salam untuk semua.. kali ni entri agak serius sikit.. =) bila kita dah habis je SPM mesti banyak surat la, katalog la pasal kursus dari IPT yang akan sampai dekat kotak pos yang tak berapa besar depan rumah kita tu.. saru hari mau 5 6 surat kan? sampai kita naik letih..

bagi siapa yang tak ada rasa nak sambung belajar, sila kumpul kertas-kertas tu pergi jual.. ada juga hasilnya, kan? :) bagi sesetengah orang yang nak melangkah setapak lebih tinggi dari sebelum ni.. memang akan teruja dengan katalog-katalog ni.. CJ pun mengalami benda yang sama 7 tahun lalu.. (oh dah tua rupanya.. T_T ) dan secara jujurnya dulu CJ tak tahu yang Akreditasi tu rupanya sangat penting sampai lah CJ bekerja di sini (ini bukan entri bodek ye incik BOSS).

apa itu akreditasi?
Akreditasi merupakan satu perakuan rasmi kepada IPT bahawa sijil, diploma atau ijazah yang akan dianugerahkan kepada graduan adalah selaras dengan standard yang ditetapkan oleh MQA. (sumber laman web MQA)

kenapa perlu akreditasi?
untuk sesiapa yang punya hasrat untuk memasuki profesion dalam perkhidmatan awam, kursusnya wajib ada akreditasi sebab kalau tak ada program itu tidak diiktiraf dalam jawatan awam. dan sekarang kebanyakan syarikat GLC dan swasta yang besar amat menitik beratkan syarat ini. akreditasi ini tak terhad pada IPTS semata-mata.. MQA pun menjalankan penilaian di IPTA sebab tu CK beritahu awal-awal tadi IPT.

dimana nak semak?
boleh semak di laman web rasmi MQA (Agensi Kelayakan Malaysia) di www.mqa.gov.my dan pilih kotak yang tertulis MQR (Malaysia Qualification Register) atau klik di sini

MQA banyak terima panggilan yang kursus mereka tak dapat akreditasi dan sekarang dah susah nak ke mana dan nak cari kerja.. CJ harap anda bukan diantara mereka.. tolong semak untuk masa depan anda... =)

Saturday, 24 December 2011

Cuti Budget..Singapura (Bahagian 1)

wohoooo... diam tak diam dah nak hampir ke tarikh bercuti.. kali ni destinasi terpilih ialah... dumm dumm dumm (drum roll please) huhu negeri kota singa... SINGAPURA!!!

bagi sesetengah orang mesti cakap ele apa ada dengan singapura.. dekat la ape la.. naik kapal terbang 45 minit sampai.. ye.. memang la.. tapi korang tak pergi-pergi jugak... so better shut up.. huhuu...

nak ke kota singa ni a.k.a kota telan duit (istilah jia) mula-mula bukan lah perancangan awal jia.. kalau anda leh jenguk-jenguk ke blog jiran sebelah partition ku cik julita, orang lain yang bercadang nak pergi tapi orang lain yang pergi.. :) dari nak duduk JB je akhirnya duduk di Singapura..

percutian kali ni adalah percutian budget.. (budget bagi sana... mewah bagi ke negara lain) tarikan utama sebab jia nak ke sana adalah UNIVERSAL STUDIO SINGAPURA (USS). baiklah!!! mungkin ramai yang dah pergi tapi CJ (cik jia) belum hokaayyyy.. (T_T)

bagi sesiapa yang punya kad kredit.. ticket boleh dibeli di beli di sini.. matawang mestilah SGD.. bagi yang biasa-biasa macam CJ ni anda boleh membeli melalui agen-agen di malaysia.. bagi CJ dan rakan-rakan.. kami memilih cuti.com sebab bila di tengok-tengok tiket lagi murah disitu..

jadi tiket dah sudah.. ops lupa.. kami pilih naik kapal terbang sebab malas nak turun naik bas untuk pemeriksaan kastam.. sebab sangat sayangkan lemak-lemak kami.. hehe (sila jangan gelak kuat-kuat) CJ and friend memilih untuk terbang dengan AIRASIA.. nak naik MAS masih tak mampu ye.. huk huk huk.. sedih.. (T_T) tapi kalau kawan-kawan semua tak nak naik AIR ASIA.. masih ada pilihan tambang murah yang lain.. kalau untuk ke Singapura boleh juga untuk pilih JETSTAR atau TIGER AIRWAYS. jadi sila-sila lah rajin untuk melihat tiket-tiket murah yer.. ok done with part 1.. after this, CJ will update entry about lodging.. tungguu!!!

Friday, 16 December 2011

Ini Kisah Kita : Aryanna Day



sebenarnya ni untuk entri sebelum harijadi (keluar pada 24 Disember) tapi disebabkan kekangan kerja dan masa baru la dapat update sekarang. terima kasih sebab jadi kawan yang baik dan bertahan dalam tempoh 9 tahun ni... wuuhuuuu... dan terima kasih sebab meraikan harijadi cik jia... i love both of u...

Tuesday, 13 December 2011

Selamat Hari Lahir Cik Jia


syukur.. diberi kesempatan sampai ke usia 25.. suku daripada abad..
syukur masih punya kerja..
syukur masih punya keluarga...
syukur masih punya teman-teman terindah..

bukan berapa banyak hadiah yang diinginkan.. tapi berapa banyak ucapan yang diberi.. bila orang beri ucapan, itu tandanya mereka masih mengingati kita...

sekali lagi ya allah.. aku bersyukur dengan apa yang ada.. walau ni tahun keempat jodoh masih belum tiba.. tapi saya tahu akan ada yang terbaik untuk saya..doa-doa kan ye.. hehe

Thursday, 1 December 2011

Aku dan Telefon

*ni jek la hp tuan tanah kedaun ni..

tanya la siapa sahaja.. emak , ayah, adik beradik...kawan2... jia mmg xsuka memegang telefon untuk kadar yang lama.. senang cerita.. jia memang tak suka calling orang atau orang calling jia.. nak bercakap dalam tempoh yang lama..

ayat "handfone buang lombong la.." "kau telefon dia ni buat sakit hati je" hehe.. sampai satu tahap orang kata nak tunggu jia pegang handfone selalu, tunggu la dia ada boyfriend nanti..

jadi, kawan-kawan.. bos-bos ku.. serta mak ayah ku...tunggu la ye... sampai saya ada boyfriend..
baru saya jawap sms dan panggilan tuan puan ye....


*jia cuma layan bbm je... murah sikit... huhu

Sunday, 27 November 2011

Bersabarlah

itu sahaja mampu ku katakan.. pada hati.. pada akal.. pada perasaan..
penat memang penat.. sakit memang sakit..
orang sekeliling manis senyuman je..
bila dibelakang muka pahit hempedu...
pisau diasah tajam-tajam..
sasaran tak lain dan tak bukan dibelakang ku..

gaya seperti seorang saudara..
tapi bila bercakap menjatuhkan kawan..
ini bukan kawan.. ini namanya lawan..
walau manis mana pun percakapan..
sekali aku terkena..sampai bila-bila pun aku akan ingat..
selagi tiada maaf.. tiada la perkataan memaafi...

untuk orang yang suka merendahkan..mengambil yang bukan hak.. menutup pintu rezeki orang lain.. memburukkan sekecil-kecil perkara...
kalau orang yang kita lakukan macam-macam itu tidak redha...
biar kemana pun kita pergi...
sesuci mana pun tanah yang kita pijak..
kita tidak dapat merasa..
sekecil-kecilnya nikmat...

sebab itu aku sentiasa berpesan pada diri..
jangan buat orang..
kalau kita bersalah pada Allah..
bertaubat dan Allah akan mengampuni..
tapi kalau kita buat orang...
kalau la sampai kita meninggal orang itu tidak redha...
dosa itu akan bersama sehingga ke mati...

tidak kah kita takut dengan dosa yang tidak terampun???????

Thursday, 24 November 2011

uhuk..uhuk...

saya tak bersalah incik..percayalah.. huhuhu.. ni bukan drama mahupun ditangkap oleh sesiapa... ini sebab tuan tanah kedaun ni kesihatannya sangat teruk dalam 2 minggu ni...waktu diriku menaip ni.. masih batuk-batuk dan sakit kepala lagi... jadi maaf ye kalau blog tuan tanah kedaun ni berhabuk nanti..

Sunday, 6 November 2011

Selamat Hari Raya Aidil Adha

doodle yg plg byk jia buat.. sorry kalau tak cantik.. buat pki excel saja.. hehe.. selamat hari raya untuk semua teman-teman..

Hari Pertama : Night Treasure Hunt



sorry lama tak sambung entri yang dulu.. ok lepas kami sampai di katil yang sangat empuk tu... bersiap-siap untuk aktiviti malam. aktiviti ni di namakan Night Adventure.. ok sepatutnya jadi aktiviti yang fun dan "takut" la konon sebab jalan dalam felda ni tak banyak lampu jalan ye.. kumpulan yang lain ada dapat 5 6 klue.. kumpulan jia dapat 3 sahaja dan dapat no 2.. huhuhu..