cookieChoices = {}; * C.J Diary *: Kalau Tak Tanya Mana Nak Pandai...

Wednesday, 28 September 2011

Kalau Tak Tanya Mana Nak Pandai...

aku rasa pepatah malu bertanya sesat jalan tu dah lama atok nenek kak cik cucu cicit dah guna pakai.. pepatah ni lagi 10 tahun kalau pergi tanya dekat budak sekolah rendah hari ni belajar peribahasa apa. dengan tanpa rasa segan silu dan konfiden nya jawap malu tanya sesat jalan.

tinggi mana pun kita duduk.. rendah mana pun kita pijak, ada satu-satu benda yang kita tak tahu tapi orang lain tahu. sebab tu aku selalu letak yang diri aku tak pandai mana... sebab tu setiap hari aku tanam dalam kepala yang aku perlu belajar sesuatu hari ni.. baik atau buruk benda yang kita belajar, kita yang tentukan sendiri. kita bukan budak-budak lagi yang nak kena tunjuk itu salah ini betul. aku tak kisah kalau berkongsi pengetahuan yang tak seberapa bagi aku ni.. sharing is caring.. tapi yang aku nak tekan kan ni ADAT BERTANYA...

adat bertanya atau cara kita nak dapatkan sesuatu.. perlu la ada akak... pernah ke korang datang rumah orang lain, tak bagi salam terus bukak pintu tanya dekat mak kawan korang tadi, "anak makcik ada tak? suruh dia keluar.." ha karang ada orang yang makan penampar karang.. itu yang aku..a.k.a senior yang lain rasa bila cara adik-adik ku mintak tugasan dekat kami. kami paham ada yang tak tahu atau tak paham sesuatu terutama sekali melibatkan aturcara, sebab ada jugak antara kami yang tak tahu. tapi jangan la tiap-tiap kali assignment mintak jawapan je. tapi langsung tak nak tanya macam mana dapat jawapan untuk soalan tu. asyik salin aja.. bila ada ujian bising-bising tak tahu nak buat. lecture cakap kat depan korang buat benda lain.. kami pun nak tegur senior dulu-dulu tanya baik-baik. sebab tu kami ok sekarang.. oh korang... tolong jangan buat orang lain tambah dosa.... sila tanya dan tanya dan tanya STEP atau langkah-langkah ye.. bukan terus TULIS JAWAPAN... sila la buat adik-adik ku... kalau tak buang masa datang kelas.. yuran bukan murah yer...

sekian,
anyeonng!!!!!!

2 comments:

anitadiana said...

betul lah tu pepatah org-org tua..tapi kekadang bila bertanya atau meminta tu menyakit kat hati..nak kena pelempang pun ada kekadang ..he..he

Jia said...

tu la kak.. ssh nk ckp kalo org da lupa cara-cara nak minta tolong org ni... ish3...