cookieChoices = {}; * C.J Diary *: 2014

Saturday, 20 December 2014

Jatuh? Bangkitlah..

** this picture is not related to the entry..hihi**

pernah kecewa? pernah rasa macam terduduk, langsung tak boleh bangun? setiap yang bernyawa dan namanya manusia, tak kan pernah lepas dari rasa kecewa, sedih, putus asa dan tak mahu lagi berusaha.. nama pun manusia, punya emosi dalam diri.. kecewa ni bukan saja dari aspek cinta, tapi meliputi pembelajaran, keluarga dan kehidupan.


mesti pernah terlintas kan dalam fikiran atau hati kenapa aku? macam gambar dekat atas, kita diberi ujian iaitu kekecewaan sebab kita kuat untuk melaluinya... "senang lah cakap, kau pernah rasa ke?" senang cakap sebab memang dah merasa. tapi mungkin bentuk kita berbeza namun kesannya sama.. ada yang cakap aku tak tahu la macam mana hidup aku nanti.. take a breath and walk.. and we look at back and proudly say.. yeah we can do it.

menangis memang mudah.. nangis la sepenuh hati.. tapi tak kan selamanya kan? tak kan sepanjang hidup dihabiskan dengan menyesal dan menangis.. sampai kesudah kita hanya jadi orang-orang yang rugi..
bangun.. dan berjalanlah dengan yakin.. macam mana corak kita bangun tu.. terpulang pada diri kita sendiri.. bangun dengan sendiri atau pautlah pada orang-orang yang kita percayai.. masa sukar nilah kita dapat lihat kawan mana yang senang dicari dan kawan mana yang perlu kita lebih menghargai..

sematkan dalam akal fikiran.. kita susah?? ada yang lebih susah dari kita tapi tak ada sekali pun mereka merungut saat terjatuh.. 

**aku kan ada? :)**

Friday, 19 December 2014

Bangkit Harimau Malaya



Bangkit sabtu ini...
kami bersamamu..
 20 Disember 2014 (Final Kedua)
8.00 malam Stadium Nasional Bukit Jalil

Happy Belated Birthday, JIA!!

assalamualaikum.. gigih kan bagi ucapan dekat diri sendiri?? :) alhamdulillah diberi kesempatan dan peluang sekali lagi menghirup udara di bumi Allah 28 tahun.. makin comel dan mudah-mudahan makin sihat :) dilahirkan jam 6.32 petang tanggal 13 disember 1986 dan sejak tu dah biasa dengar sebab lahir dekat nak maghrib tu kulit gelap.. saya anak benggali jual susu la, mak minum banyak air nescafe la.. haha tak kisah la.. yup saya memang yang paling gelap dari adik-beradik yang lain, tapi jia berpegang pada prinsip hitam itu sweet.. hehe

eh kembar ke? hehehe.. terima kasih untuk semua ucapan dan doa keluarga, rakan-rakan dan yang tersayang (erk tersayang.. **blushing) mak dan abah, terima kasih untuk semuanya.. kalau nak taip atau cakap dari a-z memang sangat-sangat la lama sebab panjang senarainya. ramai yang mendoakan semoga cepat bertemu jodoh lepas upload  gambar makan roti canai sorang-sorang.. "semoga tahun depan makan berdua".. "kesiannya, nanti cepat-cepat kawin ye.. dah ada teman nanti"

terima kasih dan terima kasih.. saat saya merasa saya tak punya banyak waktu untuk yang lain termasuklah diri sendiri, masih ramai yang ingat dekat saya.. saya akan berusaha menjadi kawan, adik, kakak, anak yang lebih baik dari hari ini... untuk mendapatkan yang lebih baik, maka jia pun perlu jadi yang lebih baik la kan? lelaki yang baik untuk wanita yang baik.. araso? :)

untuk seseorang, terima kasih menjadi yang terawal bagi ucapan..ye sangat awal.. 3 disember dah cakap sebab dia takut tak sempat cakap waktu hari kejadian (13 disember) dan ternyata memang tak sempat.. terima kasih.. I'm know you are super busy with all class and fight with time also environment.. (how you can deal with winter and frizzy is unbelievable.. don't take me there.. for vacation maybe yeah but not in long turn.. keras kakun nanti) dugaan.. tapi kalau untuk kesenangan masa depan.. its one part of sacrifice for our own good.. erk our?? huhu you..

I will try to update as much as I can.. maybe 3 entry per week just to let you know how my life right know.. but yeah I know.. you never read.. haha ok see you soon all my love.. 

Saturday, 8 November 2014

I got a present!!


 hey jia..
.
.
.
.

 yeah..

 i got a present?

hurmm... from who?
.
.
.
.
.
.

nawal... my friend since high school..

chuwahe.. thanks nawal.. its took almost a year until we meet together.. maybe around 5 minutes, but who care right.. thanks again.. don't forget my birthday next month ya.. 13 Dec.. or it will take a year again to reach?? hahaha.. 

**as you can see, my skin still not okay since last week because of the tournament.. 5 hour direct to sun and I got sunburn.. yeahh (T_T) 

Friday, 7 November 2014

Salam Jumaat

assalamualaikum..
alhamdulillah, masih dapat pergi kerja walaupun demam masih ada sisa-sisa lagi..
oh sekarang dekat sini 11.15 pagi.. dekat berlin pukul 4.11 pagi..
oh mood mengeluarkan air liur ye gamaknya orang di sana..

ouch busuk.. :)
suasana dalam opis sekarang semua panas :)
siapa yang suka diaudit kan? hehe
nasib baik dah lepas dulu..

rindu..
its kinda hard when you miss someone, but you can't do anything..
please work hard ya abang..
i will always pray for u and us

Thursday, 6 November 2014

SG Wannabe - I Loved You To Death

lately, for past a month I think. my selection for kpop song are like.. ermm slow and sad.. I think.. either because my emotional not so stabil or break up kind a feel like.. ouch.. SG Wannabe.. one of group that have a powerful vocal and harmonic I guess.. the first one that caught in my mind when I see Kim Junho, one of vocalist sing Saldaga in I am a Singer show.. its make me cry a lot... (T_T) I started to google more about SG Wannabe and one of my favourite song is "I Loved You To Death" and luckily I found the lyric. thank's google!!

Roman Lyric : SG Wannabe - I Loved You To Death

Geureohgedo miwossnayo modeungeol beorilmankeum geuraessnayo 
Eotteokhaeya hanayo swipge jiulsuga eopsneunde 

Geudael geutorok himdeulge haessdeon naeseupgwandeul 
Charari naega geudae gieokkkaji gajgo sandamyeon 

Geureol su issdamyeon na yongseodoeltende 
Geudaen ijgo salsu issnayo jeongmal geurae julsu issnayo 

Naege badeun sangcheol jeonbu beorilsu issnayo 
Jogeumirado geudaepyeonhi tteonasilsu issdamyeon 

Museunirirado nan haeyaman haltende 
Tteonanayo idaero jeongmal bonaeya hanayo 

Ibyeoreun janinhage geudael ijeurahaneunde 
Bujokhaessdeon nae sarangi jakku mame geollyeoseo 

Ireohge nadeo himdeureo jineyo mianhaeyo 
Cham naega eoriseogeossjyo himdeureo hadeon geudael bomyeo 

Hanmadi dajeonghan wirodo moshaejwossneyo 
Geuraessdeon naega jigeum neomukeun yoksim burinayo 

Ulmyeo maedallimyeon mosigincheok dora orago 
Kkumingayo ireohge jeongmal tteonasilgeongayo 

Huhoeneun babocheoreom geudael jabeura haneunde 
Bujokhaessdeon naesarangi jakku mame geollyeoseo 

Ireohge na deo himdeureo jineyo 
Jugeulmankeum geumankeum geudael saranghaesseoyo ijewaseoyeoya 

English translation:

Did you hate me that much ? 
That you could just throw everything away ? 

What should I do ? I cant erase it easily. 
My habits made gave you such a hard time
If only I can take your memories with me along with mine
If I could do that, then you'd be able to forgive me

Can you live as you forget me ? Can you really do that for me ?
Can you throw away all the scars you got from me ? 
If you can leave a little bit more comfortably,
I would do everything and anything

Are you leaving ? Do I really have to let you go ? 
Separation is cruelly telling me to forget you but
My insufficient love keeps catching my heart
Its becoming hard for me too... Im sorry... 

I was so naive as I saw your struggling image
I couldnt even say one affectionate word to you
Am I being too selfish ? 
If I cry and cling onto you, will you come back ? 

Is this a dream ? Are you really going to leave like this ? 
Regret, is stupidly telling me to catch you but
My insufficient love keeps catching my heart
Its becoming hard for me too... 

Just like now, just like before, I loved you
I just realize that now... Just now...

Geugeol kkaedarayo ijeseoya

mana? mana?

mana apa? siapa? bagaimana? mengapa? :) tak lah.. its about me actually.. hati nak tulis tapi jari malas.. berat lemak dekat hujung jari rasanya.. huhuhu

sakit.. akhir-akhir ni agak kerap sakit.. lepas main untuk sukan 4 penjuru tu terus jatuh sakit.. mungkin sebab lama sangat berjemur (masih tak hilang lagi kehitaman muka ku ini).. nampaknya tak boleh terus nak aktif sukan padang ni.. tak kan la nak futsal aja.. nanti duk meneman orang ke futsal jek.. dia main, kita tengok sambil sorak-sorak pompom girl.. (eh apakah?? haha)

tapi kadang-kadang fikir.. salah satu yang menambah kesakitan pun sebab suasana dekat pejabat. kalau setakat air-cond buka kuat-kuat, dah biasa dah.. tapi entah lah.. sama ada diri sendiri mudah terasa.. atau memang dekat sini mulut dah makin tak cover insurans.. baru nak turun dari lif dah ada orang kata "tepi sikit, bagi kenderaan berat keluar dulu".. tak pun "dah sihat ke? sihat luar dalam ke? karang sakit balik" dengan nada-nada yang sinis..

tak apalah.. berfikir baik aja lah.. serah semula pada Allah.. ya saya memang sangat gemuk sekarang. pernah dengat kesan ubat? I try so hard to be ok again. tolong, jangan kerna mulut anda-anda yang tak menjaga perasaan orang lain tu, buatkan semangat yang lain jadi jatuh. atau nak tunggu sakit-sakit ni datang semua pada orang-orang ini baru nak memahami? jangan minta. pernah dengar doa orang sakit tu makbul..rasa macam nak....


sabarlah hati. kalau ikut hati, nak aja berhenti. tapi iyalah, hutang-hutang nanti siapa pula nak bayar kan. jadi bersabar ajalah ye hati.. kalau tak sabar jadi lain, susah pulak jadinya..


**"you love me?""more than you know" its the best medicine for a whole week. mood gedik menjelma!!**

Friday, 17 October 2014

Salam Kesejukan..

si manis 21

assalamualaikum.. lama dah tak menitipkan butiran kata-kata dekat sini.. dah berhabuk pun.. fuh fuh.. :)
si gadis 22
 
hihihi.. rupa masa mula-mula menjadi blogger.. mungkin sebab pertambahan usia, atau mungkin sebab mulai banyak berfikir.. bila dah lama dalam dunia blogger, ia akan berbalik semula kepada soalan.. apa sebab saya mula berblogging..

bila lihat dari entri pertama di publish, dan sehinggalah entri ini pula di paparkan, gaya bahasa, corak pemikiran mulai berubah.. dari gaya kebudak-budakkan, hinggalah kini.. saya sedar saya sudah mulai tua.. uhuk uhuk uhuk..

 22


si jantung hati.. adie masa 2 tahun

 25 sudah

I'm started to feel that I have to responsible to whatever I read or wrote.. mungkin satu hari nanti akan ada orang yang saya tak sangka-sangka akan membaca dan ada tanggapan negatif pada saya.. jadi.. saya cuba untuk menjadi sematang yang saya mampu, dengan niat.. andai saya pergi, tak akan ada orang bercakap buruk tentang saya..

 26

cinta.. berapa kali saya kecundang.. berapa kali saya tersungkur.. berapa kali merasa pahit dan perit.. tapi, bila saya fikir.. hari ni menangis la semahunya.. kerna esok saya perlu bangkit untuk hari-hari yang saya lalui, jadi kenapa perlu mengalah dengan perkara yang saya dah harungi banyak kali sebelum ini..
 
kini.. 28

yang dulu pun sudah berakhir.. pengakhiran bagaimana, saya sendiri pun sukar untuk berikan pembayangnya.. namun saya pasti, Allah mengakbulkan doa saya.. doa untuk ditunjukkan yang benar dan memberikan saya jodoh yang sebenar..

buat seseorang, yang mungkin akan mengetahui sisipan yang tak seberapa ini.. saya memberi peluang kepada kita, untuk kita merasa bahagia.. kita pernah merasa kecewa. kecewa bagaimana.. jangan lah diukur sesama kita..kita berhak untuk merasa bahagia... dan kerna Allah, serta kerna saya percaya dengan cinta.. saya membuka kan kembali.. :) let follow the flow...

mungkin pukul 1.. atau 2.. atau 3 pagi..
saya tetap terjaga dan berjaga
kerna saya..
menghargai masa yang kita ada bersama..
kita tahu rasa kecewa..
jangan kita hampiri semula..

** entri ini ditaip sambil mata tertutup dan bibir tersenyum dan mata mulai menjadi panda**

Thursday, 4 September 2014

Tertanya kah kita?

sedar atau tidak.. kita ada melakukan perkara ini.. termasuklah saya.. moga semakin berkurangan kita melakukannya..

Tuesday, 2 September 2014

Berhati-hati Ketika Menulis..

jarang.. untuk diperkatakan apa yang orang lain coretkan.. yela silap-silap kita di bahas kembali.. "macam kau punya bagus sangat" "kau tahu ke apa yang aku rasa. tak kan? jadi jangan nak memekak" antara perbualan yang akan kerap di kata kembali..

hurm.. berfikir sejenak.. selalu di katakan "apa kau fikir kau dah bagus sangat. kau pun banyak jugak buat dosa.. buat salah".. ya benar, namun tak kan lah nak tunggu diri ini sebagus ulama baru boleh menegur. alamaknya tidak akan berubahlah kita. bila namanya manusia, kadang-kala ada terkhilaf dalam pertuturan, penyampaian atau apa saja..

berbalik pada tajuk entri.. sekarang ini kita berada dalam dunia di hujung jari.. apa yang diinginkan, taip saja dan keluarlah semua carian. pernahkah kita terfikir hal ini akan terjadi dalam masa sepuluh tahun yang lepas? tentu tak tercapai akal kita dengan perkembangan sekarang. tidak salah menjadikan blog, fb, twitter atau apa saja laman sosial untuk menzahirkan apa yang berlaku dalam keadaan sekeliling termasuklah diri kita. kita memang punya hak untuk menjadikan medium ini sebagai diari hati online kita. nak tanya pendapat atau mahu berkongsi permasalahan serta luahan.

namun...

lihat kembali apa yang kita taip.. kita kongsikan.. kita luahkan.. kita pamerkan.. tak pernah ke kita terfikir yang anak-anak kita, atau cucu kita bakal melihat apa yang kita luahkan dan katakan.. hal-hal pertelingkaran rumah tangga.. dia curang.. kita curang.. kisah-kisah mertua.. belum lagi jika kita perkatakan tentang suasana kerja kita.. dan dengan semua ini sahaja dah boleh membuatkan pandangan orang pada kita akan ke arah kebaikan atau sebaliknya? benar, aku bukan tahu apa.. aku belum pun bernikah, apatah lagi bertunang. namun aku bercakap tentang pandangan.. suami/isteri bercerita tentang keburukan pasangan masing-masing.. tidak terfikir ke apa pandangan orang pada pasangan kita? "oh ni la isteri/suami si A ni.. bukan dia ni ada skandal ke dengan si B? hari tu si A tagged kan dekat status". "alaa.. kalau betul si A sayang isteri/suami dia, tak kan dia nak aibkan orang yang dia sayang, kan?"

lihatkan? apa yang di tulis dan di paparkan akan segera bertaburan seperti debu.. kita mengaibkan orang lain, keaiban itu akan datang kembali. "apa kau tahu bila dicurangi? diam dan duduk tepi tembok sana". Benar, aku tidak mengalami kesakitan begitu. paling kuat pun bercinta monyet, itu pun dah rasa sakit. namun itu bukanlah berikan kita hak untuk membalas sakit hati kita. ikut rasa binasa, ikut hati mati.. bila kita ambil keputusan untuk bernikah, kita menerima baik buruknya. berdoa bukan hanya update status di fb, namun sentiasa update status selepas solat. aku tidak merasakan kesakitan ini, namun aku hanyalah merasakan SABAR.. bersabarlah menerima ujian dan dugaan. Allah memberi kita ujian ini kerna Allah tahu kita mampu dan Allah ingin memberi kekuatan untuk kita menghadapi ujian mendatang.. sabarlah, Allah akan membalas setiap perbuatan yang salah. akhir perjalanan nanti kita akan mendapat kebahgiaan yang hakiki malah lebih dari sebelum kita menerima ujian.

**kalau kita membalas kembali perbuatan yang salah.. samalah kita meletakkan diri kita sama seperti kedudukan mereka..

Saturday, 23 August 2014

Saya Sayang Malaysia


pada bulan kemerdekaan Malaysia yang akan jatuh pada 31 Ogos 2014 (Ahad), jadi CJ diantara ribuan rakyat Malaysia amat bersyukur dapat bernafas di bumi Malaysia. kita mungkin lah bukan dalam keadaan terbaik, namun kita masih bertuah jika dibandingkan negara-negara lain yang sedang bergolak saat ini..

berhenti dari menyakiti dan berhentilah dari disakiti.. 
kemakmuran dan kemerdekaan ini bukan mudah didapati..
janganlah kita senang-senang menghancurkan..
di sini tanah tumpah darahku
di sini lahirnya.. sebuah cinta..

jom bersama-sama viralkan #SayaSayangMalaysia di laman sosial yang lain.. :)

Friday, 22 August 2014

MH17

.
Dari Dia kita datang, dan kepada-Nya kita kembali.. awan mendung dari pagi hingga kini.. seakan sama-sama bersedih dengan apa yang terjadi. segala kesedihan dirasai.. walaupun kita tidak mengenali.. buat keluarga mangsa MH17, hanya titipan doa mohon kekuatan dan kesabaran meneruskan hari demi hari. kesakitan sama dirasai, kehilangan sama difahami..


moga selawat ini dapat menghilangkan duka dihati. setiap yang kita punya adalah pinjaman dari Allah.. Dia yang memberi, Dia juga yang berhak untuk mengambil kembali.

“Tiada Kekuatan dan Daya Melainkan dari Allah yang Maha Tinggi lagi Maha Mulia.”


Saturday, 16 August 2014

Kenapa Pilot?

sekarang ni.. ramai yang bertanya..kenapa pilot a.k.a juruterbang.. tak dinafikan.. kebelakangan ni ada nota kaki setiap status di fb yang akan terselit "encik pilot".. atau buat "mr pilot" dan sewaktunya dalam coretan aku.. ia kadang-kadang sekadar satu lawak, atau satu perkataan yang membawa maksud bakal suami ku..

"macam la layak kau dengan pilot", "untunglah kalau pilot nak" dan "tak habis-habis pilot.. tak takut ke sekarang ni.. (ni agak kureng diajar).. buat makcik-makcik  tepi dinding (wall = dinding.. get it?) salah ke kalau betul saya simpan atau pasang angan-angan nak pilot. hina ke? Tiap makhluk yang Allah ciptakan cantik semuanya.. Manusia aja yang meletakkan kecantikan itu berperingkat-peringkat. 

dan buat akak-akak, iya saya pernah berkawan dengan pilot dan berpisah pun (mungkin) namun tidaklah saya kata saya serik. mereka pun manusia.Lupakan tentang gambaran yang dipaparkan dalam drama-drama yang bagi aku sangat keterlaluan. mungkin kalau nak dapat rasa sedikit feel tentang pilot.. tengok drama Jepun Good Luck. abaikan drama-drama sekarang yang merepek dan tunjukkan macam lah dorang tak ada kerja sangat. namun pilot yang aku maksudkan orang yang bakal mengemudi rumah tangga yang bakal di bina.. dia lah suami, ayah dan ketua keluarga yang akan mencorakkan perjalanan keluarganya, kearah mana yang mereka akan pergi..

*jawapan aku pada makcik-makcik.. kalau pilot nak saya, untunglah wei...

Friday, 15 August 2014

Buat Apa Yang Anda Rasa Wajar.. Asalkan....

sejak dua menjak ni.. entah lah.. hujan turun.. air mata pun turun.. ah sudah.. pernah ke yang lain rasa perasaan ni sebelum ni? bagi CJ ia normal. tak tahu lah sebenarnya saya ni tak berapa normal sebelum ni.. huhuhu.. rupa-rupanya salah seorang yang CJ pernah tak terima cinta dia, berkahwin dah awal bulan ni.. dan ramai kata muka sama macam CJ. abaikan yang perkataan muka sama tu.. mungkin dah jodoh dan kebetulan muka sama.. (tapi dia lagi lawa.. secara serius sambil aku menekan kekunci ni macam main piano)

pernah seorang kawan poli pernah cakap.. "kau ni dah salah pilih orang dulu la.. kenapa la kau pilih si E bukan budak ni.. mesti menyesal kau sekarang. kalau tak kau dah kawin dengan dia. dah ada 3, 4 orang anak dah"

pertama sekali.. untuk jawapan tu, ingin aku tekankan perkataan "kalau".. sebagai seorang muslim, tahukah kita tidak digalakkan menggunakan perkataan yang belum tentu jika terjadi apa yang kita ramalkan atau fikirkan.. akan jadi macam yang kita nak.. berapa kali dah nak betulkan tanggapan tu.. "tu lah kau.. memilih sangat.. jangan nanti tak kawin sudah.. bagus kawin cepat-cepat.. umur pun dah meningkat" sampai bab ni.. bukan rasa stress, tapi rasa macam nak luku secara sopan.. 

manusia mana yang tak mahu menikah.. punya anak.. punya tanggung jawab.. jaga seorang yang kita sayang dan miliki secara sah ikut hukum agama. pernah tak dengar aku selalu cakap "telah ku berusaha, dan kini ku lepaskan semula kepada Pencipta. dan aku yakin dengan ketentuannya dan Insya Allah aku tak menyesal dengan keputusan yang ku pilih".

kerana itu aku memilih untuk tidak menerima dia kerana dia cukup baik dan dia mampu mendapatkan lebih baik dari aku dan alhamdulillah dia dah dapat. ye, aku terkapai-kapai sekarang namun aku syukur aku ada juga kelebihan yang lain yang di beri dari Allah. dan sekarang kau pula kena menjawap soalan bila nak dapat anak pula kan?

**sekiranya kita sudah ada pilihan, lakukan lah. hidup kita, selain dari milik Allah.. kita juga yang akan melaluinya. putuskan lah keputusan ikut akal dan berlandaskan agama, tapi jangan menggunakan perasaan yang sering kali buat kita merasa kesal dan kecewa.

**cinta, pelajaran, kerjaya dan keluarga 4 perkara terbesar yang perlu kita buat keputusan. pilih siapa, belajar dekat mana, nak kerja apa, nak ikut mak atau ayah, persoalan-persoalan yang akan kita tempuh dari mula kita melihat dunia.. hingga la nafas yang terakhir.. namun jangan dilupakan niat asal kita ke dunia,.. untuk mencari keindahan di akhirat kelak..

Friday, 8 August 2014

Selamat Hari Raya Aidil Fitri..


dah 12 hari beraya, baru nak ucapkan. biarlah, asalkan sudah pun cakap.. selamat hari raya aidil fitri.. alhamdulillah masih lagi bernyawa dan bernafas untuk raya kali ini. banyak yang berlaku.. tapi biarlah itu jadi rahsia dan pengajaran. tahun ini masih beraya di melaka.. mak ayah asal dari sana.. tak tahulah kalau tahun depan beraya dengan suami pulak ke.. amin.. :D

 tiap tahun perkara yang sama ditanya.. bila nak kawin.. awak bila lagi.. dah ada abang ke.. ketahuilah.. setiap wanita yang normal.. siapa yang tak ingin berkahwin.. menjaga rumahtangga.. menjadi isteri, ibu, tukang masak dan guru dalam keluarga. sedari kecik, tanya lah pada mana-mana perempuan.. akan ada angan-angan macam mana kita nak perkahwinan tu di jalankan.. saya sudah berusaha.. cuma jodoh masih belum menyingga..

bila dah malas untuk bertingkah... jawapan yang keluar.. "saya tunggu abang pilot datang meminang saya. nikah je terus dia boleh bawak saya terbang pergi honeymoon." terus senyap "makcik-makcik" yang prihatin ni..

 "anya, mana acik pilot ni.. afiq teropong ye"

 orang yang pernah mengalami seperti saya dulu. kakak sedara saya.. antara yang lambat nikah.. tak apa.. akak faham.. saya jawab " tak apa.. diaorang kena faham, aku cute sangat kak". terus terasa ada orang luku..
 adan yang selalu kena usik dengan makcik dia.. a.k.a anya a.k.a jia.. selalu cakap tak nak kawan.. tak nak pegang tangan.. nanti saham makcik dia jatuh.. :) seorang yang sama rupa, sama perwatakkan, sama tingkah laku dan satu aja yang dia tak ada.. lesung pipit.. kalau tak.. konferm susah nak mengorat orang nanti :)
 senyap.. relaks.. being positive.. I know you out there my pilot a.k.a jodoh.. I know you will flight and landed in front of my house.. one day..
 cheese!!
 "nanti acik pilot datang.. abang adie nak suruh beli kereta ni la"


 :)

 sedara di kampung

kepenatan.. itu juga yang di rasa.penat bercakap. penat melakukan.. penat menahan diri. tapi lihat mereka semua.. walau masih ada kekurangan.. aku masih ada mereka.. kesayangan ku..

Saturday, 14 June 2014

Umur

ada yang bertanya.. sedih pula nak menjawab.. CJ dah bertaraf kakak pun.. saya nak masuk 28 bulan disember ni..

 cj in 2012

2013

gambar 2014 memang yang header blog ni. abaikan mata..mata ni mata orang penat :)

Friday, 13 June 2014

Kenapa Mereka Tak Suka Kita?


sering kali kita pernah berkata atau ambil pusing dengan "Kenapa mereka tak suka kita?" nanti ada yang akan tanya balik, kau apa tahu.. kau pernah rasa ke orang tak suka kan kau? well.. let me say in a simple line... Yes!! zaman sekolah dulu (merasa tua pula bila nak kembali ke zaman sekolah.. sedih huhuhu) CJ pernah kena pulau selama setahun.. setahun tau.. bila tanya orang tentang apa saja, rasa macam cakap dengan batu.. tiada balasan walau pun sekadar berdehem.. 

jadi.. siapa yang tak pernah merasa tentang ni?
sedih? jangan nak tipu la.. bercucuran air mata sambil nyanyi lagu sudirman tu.. hujan yang turun.. bagaikan mutiara... implikasi dari itu CJ jadi lebih hurmm okay.. alang-alang semua budak kelas tak suka aku, baik aku buat itu ini.. tapi yang sakit kembali kita juga kan :)

bila kita menginjak masa ke alam pengajian tinggi (memang tinggi bangunan jabatan ku dulu T_T ) akan ada lagi orang yang tak menyukai kita.. jadi? perlu ke kita terjun kembali ke alam kegelapan.. bila makin disimpan rasa sedih makin kita tertekan.. tercari-cari sebab kenapa la kat sini pun ada jugak yang tak suka.. nak kata gadis popular, jauh panggang dari api..

andai saat sekolah pun kita merasa sedih, macam mana nak tempuh alam perkerjaan yang boleh dikatakan lebih 70 peratus orang tak suka kita.. tak ke haru? dengan yang tikam kita, yang jatuhkan airmuka kita secara depan, yang mengapikan kita dengan orang lain dan pelbagai masalah yang menanti apa lagi kerja di bandar besar. (bagi CJ, PJ ni memang besar. terlepas jalan je berpusing nun jauh bak hang) 

adik-adik (kenapa adik? bila CJ tengok semula follower, mak aih.. banyak adik-adik follow.. rasa  muda kejap.. hehe) dalam hidup akan ada orang yang suka dekat kita dan ada yang akan benci pada kita. pada akak CJ, tindakan dan percakapan kita yang menentukan kenapa kita dibenci. Jika dibenci kerna akademik lebih bagus, bos suka kerja kita atau imaginasi kita tinggi (tang ni kak CJ dah kena U.S.U.S.. u show u suffer waaa) itu dikira benci yang positif. andai kata kita dibenci kerna pertuturan yang tak elok atau perangai yang tidak patut, masing-masing yang kebanyakkannya mampu gunakan akal dah boleh tahu tindakan apa yang perlu di ambil.

kata-kata di bawah ni prinsip hidup kak CJ..


p/s : dalam hidup, bukan tanggapan manusia yang kita perlu kejarkan.. tapi kita perlu mengejar untuk memberi tanggapan yang baik pada Allah. In 10 people, maybe not even 1 will like the way we are. 

Friday, 16 May 2014

Selamat Hari Guru Duhai Pendidik


16 Mei.. siapa yang tidak mengingati tarikh ini.. tarikh yang sentiasa diingati.. banyak dilalui dengan insan yang bergelar pendidik. banyak kenangan suka duka bila kita mengimbau kenangan dulu.. berjumpa yang benar-benar ikhlas mendidik dan bertemu juga yang suka mengeji (nasib baik tidak mengajar saya). yang mendoakan kesejahteraan dan kecemerlangan pelajar dan ada juga yang mendoakan "awak semua ni kawin awal punya.. kerja pun dekat pasar raya je"

nasib berjumpa dengan guru yang ikhlas.. pada yang berjumpa guru begini, anggap ini antara pendidikan awal tentang kehidupan manusia. ada yang baik dan ada yang sebaliknya. namun apa pun, pada mereka lah tempat kita menimba ilmu dan mengamalkan ilmu yang di ajar. selama hari guru pada guru-guru di SK Jalan Peel (1993-1998), SMK Jalan Cochrane (1999-2003) serta pensyarah di Politeknik Ungku Omar, Ipoh (sem Julai 2004 - Disember 2006 di Jabatan Matematik, Sains dan Komputer) dan Universiti Teknologi Malaysia (hingga kini) terima kasih untuk segalanya.. dan maaf, maaf, maaf dan maaf.. saya cuba jadi baik.. tapi nakal saya masih ada hingga kini :)

Thursday, 8 May 2014

Selamat Hari Dilahirkan Yang ke 7 Muhammad Rusyaidi

8 Mei 2007... semua teruja.. cucu pertama dalam keluarga kami.. alhamdulillah.. kau selamat dilahirkan.. namun saat dimasukkan kembali dalam incubator.. kami semua tertanya dan menangis.. saat doktor mengatakan yang denyutannya lemah.. kami semua menangis.. tiap hari berdoa.. tiap hari melawat.. walau sekadar dapat melihat di tingkap kaca..itu sudah cukup selagi kau berdenyut dan bernafas. tak putus airmata nenek mengalir dan berdoa..walau keputusannya tetap perlu jantung mu berdengup menggunakan tenaga bateri, tak apa.. kami redha..asal kau membesar bersama kami.

ketawa.. geram.. menangis.. marah.. gembira dilalui sepanjang dari awal dilahirkan hingga kini. "nenek takut abang adie mati ya?" soalan yang keluar saat budak berumur 6 tahun sebelum diusung semula ke bilik pembedahan untuk ditukarkan baterinya meruntuhkan airmata..jangan kata nenek yang menangis, setiap yang ada dalam bilik pun mengalirkan airmata. ini baru kali kedua.. bagaimana pembedahan yang seterusnya pula..
dia.. kanak-kanak yang penuh emosi.. kadang-kadang buat lawak.. tiba-tiba marah.. tiba-tiba bertukar sedih.. tiba-tiba bertukar jadi pemalu.. namun punya jiwa yang sensitif.. yang tak boleh lihat orang yang dia sayang sakit. "abang adie sayang anya..anya cepatlah baik"

selamat hari dilahirkan sayang.. hari ni genap 7 tahun.jangan risau..tiap kali abang adie rasa rendah diri, anya akan bangunkan semangat sayang ye. biar orang lain kata abang adie tak comel.. bagi anya abang adie paling comel.. maaf anak buah ku yang lain.. yang ini sangat istimewa bagi anya.. SELAMAT HARI DILAHIRKAN MOHAMMAD RUSYAIDI MOHD RADZI

Tuesday, 22 April 2014

sakit

Assalamualaikum...
sakit.. itu yang melanda dalam 2 minggu..
mula-mula gigi.. 
dah hilang masalah gigi.. ingatkan badan dah sihat.. 
kebal lah rasanya dari penyakit..
tiba-tiba dari sihat fizikalnya...
tertunduk muntahkan kembali apa yang di makan...
dari gagah berjalan..
terduduk berjam-jam di bilik air.. sehingga tiada apa isi yang dapat dibuang..
tapi perut masih membuang pula air-air di badan..
dari nyenyak tidur di malam hari..
bertukar ke tandas setiap 30 minit..
dari sabtu hingga ke khamis..
tidur hanya 2 ke 3 jam sehari..

dari ujian darah..
ke ujian air kencing..
masuk air..
jalani semula ujian air kencing..
dan masuk air kembali..
tanpa jemu dan bosan..
hingga terasa jarum itu sahabat baik..
tak cukup tangan kanan..
hulur pula tangan kiri..
dah si doktor puas membelek ujian
menaya pula diri kenapa bila masukkan air keputusan lagi teruk..
oh doktor.. jika hamba ini pandai jawab soalan itu..
tentu hamba yang sekarang ini menjadi doktor.. dan doktor pula menjadi kerani..

bila sakit..
banyak perkara yang terfikir..
tentu yang sangka.. apa la nasib aku ni.. sakit je..
tapi cuba fikir semula,..
jika tak sakit.. kita tak kan rasa nikmatnya kesihatan..
jika tak sakit.. kita tak tahu rasa kepedihan,,
jika tak sakit kita tak sedar nikmat berehat..
tak kan Allah turunkan sesuatu pada hambanya jika hamba itu tidak mampu..
saat kita rasa kita lah paling sakit..
bagaimana dengan orang yang berjuang untuk bernafas..
bagaimana orang yang berjuang untuk bergerak..
bagaimana orang yang berjuang untuk merasa sihat untuk tempoh masa yang pendek..
berubahlah..
kerna saat kita merasa kita lah paling susah.. kitalah paling malang..
ada yang lagi susah dan malang dari kita..
tapi sedikit pun mereka tak mengalah..
jadi.. siapa kita untuk merasa kalah di awal kesakitan..
sakit tu kan penghapus dosa kecil..
tak mau ke?

p/s : adad yang bertanya sakit apa ni sampai mc seminggu ni.. saya ada jangkitan kuman dalam air kencing.. campur dengan demam, muntah dan cirit birit.. :) alhamdulillah kini dah makin pulih. cuma keletihan tu masih ada. semalam pula baru lepas kena cucuk dengan dengan bahu. injection for spine.. gitulah nama dia.. rasanya la.. moga tak perlu lagi jumpa pakar.. jumpa pakar tu memenatkan :)

Wednesday, 9 April 2014

Sihatlah Buah Hati Pengarang Jantung Ku

Assalamualaikum semua..
minggu ini agak sibuk dalam keluarga kami..
mungkin ada yang tahu.. mungkin ada yang tidak..

 anak buah saya yang ketiga, Muhammad Rusydan kena tahan sebab jangkitan dekat tangan. berjangkit demam campak dengan abang dia.. tak tahan rasanya terus garu tangan.. tangan tu pulak usik-usik muka.. tu yang lagi teruk.. dari khamis malam dah kena tahan dalam hospital.

abah pula kena demam denggi.. abah yang jarang sakit teruk macam ni.. bila tiba-tiba kena rasa sedih je tengok. cucu kesayangan dah menangis masa tengok atuk baring je.

jadi sekarang, masa yang ada memang diperuntukkan ke hospital.
dua-dua ditahan di hospital yang sama.
sebab terlalu penat, bahu yang sakit dulu berdenyut kembali..
sabar ye badan..
orang yang ku sayang sedang kesakitan..
mudah-mudahan semuanya kembali sihat semula..

Wednesday, 2 April 2014

bicara dari hati

Perbualan antara saya dan hati

H: Bagaimana..
S: Bagaimana apa?
H: Si dia.. kan dah lama menghilang..
S: Mungkin berjuang untuk menunaikan janji.. Bersangka Baik.
H: Percaya?
S : Insya Allah..
H : konon.. cintakan mu ikhlas kerana Allah..
S : Ya.. aku ikhlas menyayangi dia kerna Allah..
H : Tapi.. dia kan dah diam.. dia tinggalkan kau sekarang...
S : bila aku kata aku menyayangi dia kerna Allah.. maka aku meletakkan sepenuhnya kepada Allah.. apa yang Allah berikan adalah lebih baik. andai dia rasa aku bukan calon terbaik untuk menjadi isterinya.. teman suka dan dukanya.. ibu pada anak-anaknya.. itu adalah hak dia

H : Kau kan dah buat macam-macam untuk dia..
S : Pertolongan yang aku bagi ikhlas, dan aku redha kesudahannya..
H : kau tak takut orang lain gelakkan kau.. beriya bantu bangkitkan dia.. susah sama-sama.. sekarang orang mula perli dan kata tentang betul ke dia tu kerja ini.. betul ke dia macam tu..
S : yang mengata mereka.. yang berdosa mereka.. yang dikata itu mulut mereka..
H : kau tak sedih?
S : setiap malam.. setiap kesempatan aku menangis.. Tapi..
H: Tapi apa...
S : setiap kali aku menangis... aku takkan biarkan aku tenggelam dalam tangisan.. cepat-cepat istighfar.. dan ingat balik apa yang telah ku bicarakan dengan mu.. aku tahu hati.. tidak sekuat mana.. namun kita juga tidak selemah yang disangka.. lapkan airmata dan terus maju kehadapan..


siapa yang ingin merasakan kesedihan, keperitan dan kekecewaan.. kita mungkin inginkan setiap kali perhubungan tu bermula kembali dengan pernikahan dan berakhir dengan kematian. tapi siapa kita ingin mengatakan takdir ini salah..melihat kembali status adik-adik.. bila berlaku perpisahan.. "tanpa awak.. saya tak boleh teruskan hidup".. seminggu je dah naik status baru.. dalam perhubungan dengan sekian.. sekian.. sekian.. begitu rendah ke aku ingin letakkan perasaan itu serendah yang itu? bila sayang lepaskan.. berdoa dan letakkan semula kepada pencipta kita.. jika itulah jodoh yang tertulis.. dia akan datang kembali.. tetapi dengan menjadikan hubungan itu kepada suami dan isteri.. :)

Tuesday, 1 April 2014

Doa Ku

Ya Allah Ya Tuhanku,
Aku berdoa untuk seorang lelaki yang akan menjadi sebahagian dari hidupku..
Seseorang yang sungguh mencintaiMu lebih dari segala sesuatu..
Seorang lelaki yang akan meletakkanku pada antara dihatinya setelah Engkau..
Seorang lelaki yang hidup bukan untuk dirinya sendiri tetapi untukMu..
Aku bukanlah mencintai zahirnya semata-mata kerana kacak..
Tapi hanya kerana hatinya yang teguh mencintai Engkau tuhanku

Ya Allah Ya Rabb
Aku tidak meminta seseorang yang sempurna namun aku meminta seseorang
yang tidak sempurna..
Agar aku dapat membuatnya sempurna pada pandanganMu..
Dan menyokong dan meneguhkan hidupku..
Seseorang yang dapat menjadi sahabat terbaikku dalam setiap waktu..
Seseorang yang membuatkan senyumanku mengatasi segala kesedihannya..

Ya Allah
Aku juga meminta.. Jadikan aku wanita yang dapat membuatnya bangga..
Berikan aku hati yang sungguh mencintai Mu sehingga aku dapat mencintainya
dengan sekadar cintaku..
Berikan aku tangan sehingga aku selalu mampu berdoa untuknya..
Berikanlah aku penglihatan sehingga aku dapat melihat banyak hal baik dan
bukan hal buruk dalam dirinya..
Berikanlah aku pertuturan yang penuh dengan kebijaksanaan..
Agar aku mampu memberikannya semangat dan sokongan padanya setiap hari
yang mendatang

Ya Tuhanku
Dan bilamana akhirnya kami akan bertemu, aku berharap kami berdua dapat mengatakan:
”Bertapa Maha Besarnya Engkau kerana telah memberikan aku pasangan yang dapat membuat hidupku menjadi sempurna”
Aku mengetahui bahawa Engkau ingin kami bertemu pada waktu yang tepat..
Dan Engkau membuat segala sesuatunya indah pada waktu yang Engkau telah tentukan..


ini diambil dari sebuah blog.. tapi maaf saya memang lupa url nya.. moga Allah membalas dengan kebaikan.. kerana berkongsi doa dan sajak pengharapan.. yang dekat dengan maksud dari hati saya..

Sekadar Perkongsian - Part 7

Pulangkan Hati Saya..

bulan 3 dah berlalu.. dah masuk pun bulan 4.. pada emak.. selamat hari dilahirkan.. minta hadiah sesuatu yang sangat sukar untuk ditunaikan.. apa la yang ku mampu.. kata nikah itu bukan hak sepenuhnya untuk diriku..

kerja kerja kerja... balik malam-malam... senyum dan jarang berkata-kata.. itulah yang terjadi.. maaf.. ku sedang merawat hati.. balik malam orang tak boleh lihat kita menangis dalam kereta.. dan orang tak akan pelik.. jadi.. biarlah ku rawat hati..

orang ada tanya.. kalau ada orang nak berkawan lagi.. masih nak di awan biru ke.. saya tetap akan jawab.. iya.. andai saya boleh memilih.. saya masih ingin orang yang bekerja di awan biru.. kerana... HATI SAYA DICURI DAN DI LETAKKAN DI AWAN BIRU.. tolonglah ambilkan semula.. untuk saya rawat dan bina kenyakinan semula...Insya Allah kita bercinta di landasan yang betul.


p.s : wanita mana yang tak inginkan pernikahan, anak dan punyai keluarga.. mereka telah mencuba, menangis dan kecewa.. lalu diberikan semula kepada Allah.. Kerna ketentuan Nya yang lebih baik. bersyukur kerana anda sudah memiliki dan jangan mengungkit serta merasa lelah.. ramai yang ingin menjadi seperti anda, tapi mereka masih belum ditakdirkan untuk memilikinya. IBU/ISTERI itu gelaran yang paling diinginkan oleh seorang wanita.

Monday, 13 January 2014

Salam maulidur rasul

salam maulidur rasul, buat junjungan kita nabi muhammad.akhlak mu yang terpuji dan tingkah laku mu yang disenangi akan sentiasa aku berusaha melakukan dan mengamalkan

p.s : dua hari dah demam.. badan makin lemah.. moga masih mampu bertahan..