cookieChoices = {}; * C.J Diary *: 2013

Thursday, 19 December 2013

Senggugut




gambar ihsan google

senggugut.. sakit yang tidak lepas dari perempuan. baik yang belum berkahwin, atau sudah berkahwin dan beranak pinak tetap akan menerima kedatangan sakit ini sekurang-kurangnya sekali seumur hidup hinggalah bila kita mencapai proses yang disebut menopause atau berakhirnya menstruasi atau juga dikenali sebagai putus haid kekal.

Senggugut terjadi disebabkan kontraksi atau pengecutan otot rahim yang berlebihan saat haid. Pengecutan ini dipacu terutamanya oleh hormon yang kita kenal sebagai hormon prostaglandin. Sebagai mana yang kita tahu, saat haid, dinding dalam rahim yang tadinya tebal sebagai persedian untuk terjadinya kehamilan , akhirnya disebabkan tidak terjadinya proses pembenihan oleh sperma, maka akan mengalami pemerosotan.Lapisan tisu yang tebal itu akan dihancurkan oleh tubuh secara biologis. Kematian sel-sel ini secara langsung akan menghasilkan hormone prostaglandin. Maka tidak hairan pada orang yang sedang haid kadar hormone ini memang tinggi. Namun tidak semua orang akan mengalami rasa sakit yang sampai mengganggu aktiviti mereka. copy dari link Mama Haziq Amsyar.

jadi saya pun tidak terlepas dari sakit ini sekarang. tambah pula sesak dekat bulatan PJ pagi ni sebab MBPJ banyak tutup laluan untuk aktiviti hari minggu ni lagi tambahkan sakit dalam perut. ramai yang mengalaminya. moga kita diberi kekuatan untuk teruskan sepanjang hari.. siapa kata wanita ni lemah, kan? :)
 
 

Alhamdulillah.. menginjak ke 27

13 Disember 1986 atau bersamaan dengan 12 Rabiul Akhir 1407 Hijrah iaitu hari sabtu, saya selamat dilahirkan dan menjadi permata ketiga dalam keluarga saya. Alhamdulillah, masihbernafas.. masih di beri kesempatan untuk berbakti dan membaiki kekurangan diri. terima kasih untuk semua ucapan, doa dan dorongan dari keluarga, sanak saudara dan kawan-kawan. ramai yang doakan moga saya di beri jodoh segera.. :) Amin.. Insya Allah, moga dimakbulkan Allah.


Permulaan ucapan dari kakak tercinta dan penutup dari yang tersayang.. :) tahun ni tiada kek, tiada makan-makan.. tapi tak apa, asal kita semua masih bersama. pada yang saya pernah menyinggung atau saya disinggung, saya sudah memaafkan semua.. sampai bila kita mau menyimpan marah.. bila kematian makin meyinggah... salam sayang semua :)

* perjalanan setahun yang lepas sudah berlalu.. perjalanan yang panjang baru bermula.. tinggalkan kesedihan, mulakan mencari kebahgiaan.. memberilah lebih dari diberi.. masih ada insan yang memerlukan lebih dari kita.sedang cuba belajar untuk menambah saham akhirat.. wakaf, zakat, sedekah... antara perkara yang akan lebih disemai untuk tahun ini.. :)
 

 


alhamdulillah.. terima kasih sebab masih bersama sahabat :)

Thursday, 24 October 2013

Wordless Wednesday


sudah masuk ke usia 2 bulan pernikahan kakak yang tercipta..
tahniah,,
mom-to-be
:)

Tuesday, 22 October 2013

Kehilangan Sebentar

lama tidak update. menguruskan sakit yang teruk sedikit dalam 2 minggu ni.. gata;-gatal semua keluar. bisa aja rasanya. nak pergi kenduri kawin pun tak larat. malu pun ada.. kena pantang makan banyak benda.. jadi apa aja yang boleh di makan nanti :) maaf ya sahabat..

Friday, 11 October 2013

Sekadar Pengkongsian - Part 6


salam jumaat. sekadar perkongsian pada hari ini lebihnya pada kaum adam dan mungkin ada yang kita sebagai wanita untuk melakukannya :)

Monday, 30 September 2013

Sekadar Perkongsian Part 4



jadi panggil lah dengan nama-nama yang elok dan dia sukai.. bukannya woi.. hoi.. dan hei.. :)

Saturday, 28 September 2013

Sekadar Pengkongsian Part 2


sejauh mana kita menjaga pemakanan kita? :) patutlah kadang-kadang masing-masing mengadu sakit perut kan? kita hidupkan cara Rasulullah ye :)

Friday, 27 September 2013

Thursday, 26 September 2013

Sakit itu Penebus Dosa-Dosa Kecil?


sesungguhnya saya sedang sakit semula.. sakit yang teramat. bukan lah sakit hati.. sakit hati tu ramai yang mengalaminya. mudah-mudahan kita sama-sama menguranginya kan? :) yang saya maksudkan, sakit belakang saya. untuk siapa yang baru mengenali, saya mempunyai sakit belakang dan pernah pun berjumpa dengan pakar sebelum ni. nampaknya saya perlu melalui proses yang sama seperti dulu. tabahlah hati. minggu yang agak mencabar. lepas kakak selamat dinikahkan, alergik saya pun keluar sama untuk meraikan.. :) pergi Ipoh minggu lepas pun keluar juga. nak juga dia inter frame.. balik dari Ipoh pula pula kerja angkat mengangkat meja.. memang mendapat. :) sakitnya, hanya Allah mengetahuinya. terpaksa juga minta satu suntikan sebab dah tak boleh tertahan sakitnya. kadang-kadang bila sakit aja ada suara-suara nakal yang berdendang. namun bila membaca yang di bawah 

pujuk hati kata tak apalah. mungkin dosa-dosa aku banyak dulu. maka Allah menurunkan sakit yang banyak untuk penghapus dosa-dosa kecil yang dulu. maka bersabarlah, jia.. 


hanya Allah yang dapat menyembuhnya.. Doktor dan ubat hanyalah perantara dan kaedah merawat. yang menciptanya kan Allah :)

sekadar untuk berkongsi :)

Wednesday, 18 September 2013

Wordless Wednesday - Seronoknya jika dapat pergi semula ke zaman kanak-kanak



saya sangat menyukai kanak-kanak dan insya Allah bersedia untuk menempuh tanggung jawab yang baru. namun masih berlum menemui jodoh saya. sentiasa doa dipermudahkan dan dipertemukan dengan jodoh yang Allah ciptakan untuk saya. bersabar dan berdoalah selalu bakal imam ku :)

Tuesday, 17 September 2013

Menegur.. Jangan Sampai Menjatuhkan Hukum..

lama sudah tak menulis.. lama sudah tak mengomel :) kesibukan kerja.. dan kesibukan untuk keluar dari kepahitan pun menuntut 1000 kekuatan. Alhamdulillah, masih diberikan kesempatan untuk bernafas dan bergerak serta merancang. Moga Allah makbulkan permintaan dan perancangan yang diberi.

hati.. kuat mana sekeping hati.. jika dihimpit kiri dan kanan, atas dan bawah, ia akan retak juga sedikit demi sedikit. apa lagi hati seorang wanita yang senang terluka. mudah terasa dengan kata-kata orang sekeliling. itu baru kata-kata dari orang yang kita kenali.bagaimana dengan orang yang kita tak kenal pun dia secara dekat, tapi berbakuk-bakul cacian dan makian yang kita berikan.bersetuju dengan teguran yang membina. macam eh kau tak pergi solat lagi ke? atau baju tu ketat sangat, nampak yang tak sepatutnya. minggu depan pakai yang besar sikit ye. elakkan lah dari guna ayat kau tau tak si A tu kedekut, satu sen pun tak keluar ada hati nak makan banyak. atau dia tu suka menyusahkan orang la. asyik nak bangkang aja. kan elok jika andai itu memang kesalahan dia, tegurlah secara berdepan tanpa nada yang menjatuhkan. bukan bercerita dengan si B dan C dan akhirnya cerita jadi ABC. niat nak buat pahala dengan cara menegur tapi dah jadi dosa pula.

p/s : terfikir tentang kita yang suka mengatakan buruknya seseorang yang tidak pernah jumpa dan tidak mengenali secara rapat (orang yang dikenali oleh ramai orang) tapi dah bertan-tan dosa mengutuknya dikumpul. tang mana nak minta maaf dan redhakan dengan apa saja yang kita lakukan pada dia. kan dah haru tu.


Monday, 16 September 2013

Selamat Hari Pertambahan Usia, Abang Ku


selamat hari pertambahan usia abang sulong ku a.k.a abang long a.k.a Mohd Radzi. Alhamdulillah kerna dikurniakan Allah pasangan yang baik dan 4 orang zuriat yang memeriahkan kehidupan keluarga setiap hari. setiap pertambahan detik dan masa, bertambahlah tanggung jawab dan peranan kita di bumi Allah ini. moga ikatan ukhwah kita adik beradik semakin erat dan menuju ke jalan yang diredhai oleh Allah. will always love you and support you.

Thursday, 29 August 2013

Sabarlah Wahai Hati.. Allah Mengetahuiya..Bukan Mereka

aku mendengar orang bercerita..bercerita tentang aku di merata-rata.. aku mengetahui si penuang nasi tambahnya.dari satu menjadi dua, dari dua merebak virusnya. sedihnya bila dikatakan sahabat, namun apalah ertinya jika bercerita tentang orang lain pada orang yang lain, dan orang itu pula hurmm cukuplah Allah mengenalinya.

tidak akan ku buka aib orang lain walau apa pun berlaku. biarlah orang lain melakukannya, bukannya aku. dan ada kata-kata yang menambah, ingatlah Allah ada sentiasa memerhati kita.mungkin benar aku ada mengatakan, bertanyakan sesuatu namun janganlah melebih-lebihkan perkara yang tidak betul. Allah saksi ku, cukuplah. aku redha atas apa yang telah berlaku pada ku. namun, demi Allah.. tidak ku ampunkan dosa orang yang menambah-nambah, orang yang menyampai-nyampai dan orang yang berkata tidak benar. cukuplah selama ini aku bersabar dan memaafkan kalian yang berkali-kali berkata tentang ku. ini masa susahku. Apa mereka perlu merasa kesukaran dan kesusahan yang aku rasai, baru mereka faham? jika ya, moga dirasakan sedikit kepadamu oleh Allah, jika tidak. sila lah berhenti dari menambah dosa dan dosa. kerna saat mereka berkata-kata tentang aib ku, saat itu juga tidak lagi ku ampunkan setiap butir-butir ucapan itu. cukuplah, aku benar-benar berkecil hati. moga aku tidak termasuk dalam golongan yang berkata aib tentang orang lain. aku tidak terasa hati andai yang berkata itu orang yang aku punya masalah dengannya, namun bila orang lain yang berkata.. hurmm terpulanglah. moga Allah memaafkan kalian, namun kali ini bukan aku. moga hati ku terbuka untuk memaafkan. tapi saat ini, masih belum lagi.

berikut dipetik kata-kata dari laman facebook abu sayef atau membaca keseluruhannya dengan klik di sini
264.Soalan: Apakah yang dimaksudkan buruk sangka (su'- ul zon)?

Buruk sangka (su'-ul zon) adalah salah satu daripada sifat-sifat mazmumah (buruk dan tercela). Manakala mencari-cari kesalahan orang lain pula hadir apabila wujudnya sangkaan buruk di dalam hati manusia.

Apabila timbulnya buruk sangka, maka sudah tentu rasa ingin mencari kesalahan seseorang itu timbul sehingga terbukalah kesalahan, aib atau kelemahan seseorang itu yang menyebabkan si pelaku itu berasa puas. Ia adalah suatu penyakit hati yang akan menyerang sesiapa sahaja. Hanya keimanan dan ketaqwaan yang kukuh mampu mengatasi rasa buruk sangka dan mencari kesalahan orang lain ini.

Allah Ta’ala berfirman.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ ۖ وَلَا تَجَسَّسُوا“

Wahai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan berprasangka, kerana sesungguhnya sebagian tindakan berprasangka adalah dosa dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain” (Surah Al-Hujurat ayat 12)

Dalam ayat ini terkandung perintah untuk menjauhi kebanyakan berprasangka, kerana sebagian tindakan berprasangka ada yang merupakan perbuatan dosa.

Dalam ayat ini juga terdapat larangan berbuat tajassus. Tajassus ialah mencari-cari kesalahan-kesalahan atau keburukan atau aib orang lain, yang biasanya merupakan kesan dari prasangka yang buruk.

Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda :

إِيَّا كُمْ وَالظَّنَّ فَإِنَّ الظَّنَّ أَكْذَبُ الْحَدِيْثِ وَلاَ تَحَسَّسُوا وَلاَ تَجَسَّسُوا وَلاَ تَحَاسَدُوا وَلاَتَدَابَرُوا وَلاَتَبَاغَضُوا وَكُوْنُواعِبَادَاللَّهِ
حْوَانًا

Maksudnya : “Berhati-hatilah kalian dari tindakan berprasangka buruk, kerana prasangka buruk adalah sedusta-dusta ucapan. Janganlah kalian saling mencari keburukan orang lain, saling inti-mengintip, saling mendengki, saling membelakangi, dan saling membenci. Jadilah kalian hamba-hamba Allah yang bersaudara” (Hadis Riwayat  Al-Bukhari no. 6064 dan Muslim no. 2563 )

Amirul Mukminin Umar bin Khathab berkata, “Janganlah engkau berprasangka terhadap perkataan yang keluar dari saudaramu yang mukmin kecuali dengan persangkaan yang baik. Dan hendaknya engkau selalu membawa perkataannya itu kepada prasangka-prasangka yang baik”

Sufyan bin Husain berkata, “Aku pernah menyebutkan keburukn seseorang di hadapan Iyas bin Mu’awiyyah. Beliaupun memandangi wajahku seraya berkata, “Apakah kamu pernah ikut memerangi bangsa Romawi?” Aku menjawab, “Tidak”. Beliau bertanya lagi, “Kalau memerangi bangsa Sind , Hind (India) atau Turki?” Aku juga menjawab, “Tidak”. Beliau berkata, “Apakah layak, bangsa Romawi, Sind, Hind dan Turki selamat dari keburuknmu sementara saudaramu yang muslim tidak selamat dari keburukanmu?” Setelah kejadian itu, aku tidak pernah mengulangi lagi berbuat seperti itu” ( Bidayah wa Nihayah, Ibnu Kathir (XIII/121)

Abu Hatim bin Hibban Al-Busti bekata: Orang yang berakal wajib mencari keselamatan untuk dirinya dengan meninggalkan perbuatan tajassus dan senantiasa sibuk memikirkan keburukan dirinya sendiri. Sesungguhnya orang yang sibuk memikirkan keburukan dirinya sendiri dan melupakan keburukan orang lain, maka hatinya akan tenteram dan tidak akan merasa gelisah. Setiap kali dia melihat keburukan yang ada pada dirinya, maka dia akan merasa hina tatkala melihat keburukan yang serupa ada pada saudaranya. Sementara orang yang senantiasa sibuk memperhatikan keburukan orang lain dan melupakan keburukannya sendiri, maka hatinya akan buta, badannya akan merasa letih dan akan sulit baginya meninggalkan keburukan dirinya”.[Raudhah Al-‘Uqala (hal.131)]

Beliau juga berkata,:“Tajassus adalah cabang dari kemunafikan, sebagaimana sebaliknya prasangka yang baik merupakan cabang dari keimanan. Orang yang berakal akan berprasangka baik kepada saudaranya, dan tidak mau membuatnya sedih dan berduka. Sedangkan orang yang bodoh akan selalu berprasangka buruk kepada saudaranya dan tidak segan-segan berbuat jahat dan membuatnya menderita”.[Raudhah Al-‘Uqala (hal.133)]

p/s: tidak kah terfikir yang orang itu punya masalah dan doakan dia dipermudahkan urusan dan dipermudahkan membayar. bersangka baik dan berdoalah selalu. kerna aku juga melakukan yang sama pada yang meminjam. andai tiada, tak apalah. adalah doa ku pada mereka, namun ku bercakap dengan Pencipta ku, bukan dengan hamba-hambanya yang hurmm..... tak apalah Hasbi Allah, Wanikmal Wakil, Fanikmal Maula, Wa nikmal Nassir. Cukuplah hanya Allah tempat ku berlindung dan dialah sebaik-baiknya Pelindung.

Monday, 26 August 2013

Masih kah ada harapan untuk ku bangkit?

setiap hari bermimpikan kematian, setiap hari menangis.. terkenangkan ayat mengatakan roh yang tidak membayar hutang sebelum kematiannya, akan terawang-awangan di bumi. airmata tunduk kembali ke bumi.

berusaha ku bangkit, ujian tetap mendatang dan hebat, terdengar di bicara radio IKIM, antara faktor yang menyempitkan rezeki adalah dosa-dosa yang lalu yang kita lakukan. air mata makin menitis dan badan semakin longlai.

duduk di kerusi, fikiran terawang-awangan. mata tertutup, terfikir tentang pisau dan gunting. hebatnya syaitan menggoda dan merayu. potongkan aja nadi-nadi mu, urat-uratmu.. masalah akan selesai, saat kau tutupkan mata mu selamanya.. saat emosi seakan mengikut, subhanallah! astaghfirullahalazim air mata jatuh lagi kuat. tidak seringkah kau mau ibu ayah mu menitiskan air mata?? Ya Allah... ku raupkan muka ku semula..

bermimpi dalam saat ku menangis mencari jalan penyelesaian. dalam mimpi ambil sahaja duit-duit orang sekeliling mu. kau akan tenang, hutang tiada.. berjalan aku dan menghampiri tempat-tempat itu dan mencari. memegang dan saat membuka, menggigil aku hingga terkencing-kencing di situ. ku bukaka mata dan aku menangis. tegar kah aku melihat orang yang aku sayang menangis kerana kehilangan demi kehilangan yang aku lakukan dulu.

Ya Allah, hebatnya ujian Mu. menggigilnya saat aku cuba ingin bangun namun terjatuh semula. banyak yang aku hilang dan terbaru mungkin teman yang mempercayai ku, walau berpuluh cara ku lakukan, namun kehilangan jumlah itu buatkan semua yag terdekat dengan ku merasa sakit kerana ku. Ya Allah, ampunkanlah dosa-dosa ku.ampunkanlah dosa-dosa orang yang berkata tentangku. dan itu berasal dari kesalahanku, ampunkanlah Ya Allah kerna aku mengampunkan mereka. aku tidak pernah menyesal dan mencemuh ujian ini Ya Allah. Hanya ku mohon ditabahkan hati dan tambahkan kesabaranku. tunjukkanlah jalan keluar dari permasalahan ini dan aku redha andai orang yang berhutang dengan ku tidak membayar/tidak mampu membayar hutangku. permudahkanlah urusan mereka membayar hutang mereka pada ku dan permudahkanlah aku membayar hutang kepada orang yang aku berhutang.

akhir-akhir ini banyak aku memikirkan tentang kematian. Janganlah kau tarik nyawa ku saat aku masih belum menjelaskan semuanya Ya Allah dan tidaklah mampu aku menjelaskannya melainkan Engkau menebusnya Ya Allah. kuatkan hati dan fikiran aku dan jauhkanlah aku dari melakukan perkara-perkara yang sia-sia.

p/s : Angkasa masih kata tidak dapat duit sedangkan potongan dari gaji dah di buat sebelum raya. Ya Allah, satu lagi ujian yang perlu aku bersabar. masing-masing kata bukan salah mereka. Ya Allah, permudahkanlah, permudahkanlah, permudahkanlah...




Tuesday, 20 August 2013

Eh Tak Raya Ke?

baju baru ke? bukanlah.. baju dah banyak kali pakai..kuih raya banyak ke dah beli? tak lah.. saya buat saja. senang, bila dah kawin dan punya anak, saya nak mereka rasa air tangan saya. jadi apa yang baru? langsir? kusyen? teman lelaki baru? huhuhu semua tak ada.

oh tak raya la macam tu.. kan? kan? erm.. perlu ke kena ada benda baru, baru dapat beraya? pakai baju lama dan kasut lama tak dapat beraya ke? kena halau atau tak boleh masuk ye.. :) pertama sekali fahamilah istilah atau maksud hari raya. dan motif utama hari raya iaitu bermaaf-maafan. walaupun sebenarnya istilah meminta ampun dan maaf itu sebelum masuknya ramadan (ketika mendengar tazkirah di IKIM fm) namun andai tujuan kita bermaaf-maafan.. perlu ke kita lihat pakaian dan perkakasan yang dipakai? atau keikhlasan dalam meminta maaf? andai kita punya rezeki lebih, terpulang pada kita. andai tiada, perlu ke meminjam hanya kerna nak nampak seperti BERAYA?

si kecik yang suka beraya.. ada yang kata rupanya seperti makcik dia ni.. iya ke? :)

 

Saturday, 17 August 2013

Al - Fatihah

setelah bergelut 3 bulan, akhirnya Pakcik kesayangan ku akhirnya dijemput Illahi. tiada lagi suara yang besar dan garau tika bercakap di telefon, tiada lagi istilah women pc andai aku memotong rambut pendek, tiada lagi bunyi-bunyi mesin potong rumput disekitar kampung ku.berakhirnya era kepolisan dalam darah saudara ku. maaf pak long, sebab tidak dapat tunaikan hasrat pak long untuk lihat aku menjawat jawatan polis. takdir tentukan yang disitu bukan rezeki ku, walaupun aku sangat fit dulu..

jangan ditanya kenapa keluarganya ambil keputusan ini dan itu.. walau kita saudara, walau kita paling rapat.. namun yang merasanya tentunya keluarganya. jangan ditanya takdir dan ketentuaan Allah.. tentu Allah ada perancangan yang lebih baik. Alhamdulillah arwah sempat jaga awe (nenek) sebelum kematiannya. dia dah tentu ada kebaikan yang dilakukan untuk ibu bapa. saya mohon saya juga diberi kesempatan yang sama. Amin

Wednesday, 7 August 2013

Selamat menyambut Hari Raya Aidil Fitri

selamat hari raya aidil fitri diucapkan kepada semua yang mengenali secara maya mahu pun batin. untuk pertama kalinya ramadan ini sangat mencabar dan penuh dugaan. moga hari raya memberi satu sinar kebahgiaan pada diriku dan orang yang aku sayang. hanya doa mampu ku titipkan kern aku yakin Allah membantu ku memberikan kekuatan kepada mu. tak selamanya kita ditindas dan tak selamanya manusia yang yakin dengan harta dan pangkat sentiasa menang dan berkuasa. Kuasa Allah kan mengatasi segalanya. Percepatkanlah pertemuan diriku dan jodoh ku yang sebenar. moga aku bisa bahagia kembali..

permudahkanlah ya Allah.. permudahkanlah urusan ku dan dia, dan satukanlah kami dengan ikatan perkahwinan. ku menunggu mu dengan setia, wahai bakal suami ku :)

La Tahzan!

Thursday, 11 July 2013

Alhamdulillah..

syukur rasanya. Allah mengakbulkan doa saya.. Dapat solat terawikh di surau berdekatan rumah. Alhamdulillah, kesihatan pun sedikit baik dari sebelum ni. Imam pun tak baca panjang-panjang. Jadi 8 rakaat terawikh dan 3 rakaat witir.. :) sebak, gembira bercampur-baur.. =(


anda bagaimana?

Wednesday, 10 July 2013

Selamat menunaikan ibadah =)

alhamdulillah.. diberikan kesempatan menjalani puasa pada hari pertama. moga kesihatan bertambah baik untuk menjalani ibadah di seluruh ramadhan. perbanyakkan melakukan amalan.. ;)
 

dan tinggalkan benda yang di larang ye :) ayuh, jom usaha bersama-sama..
 

Tuesday, 9 July 2013

Selamat Datang Ya Ramadhan!!

alhamdulillah.. bertemu sekali lagi Ya ramadhan. bulan yang dinanti-nantikan oleh orang yang ingin menambah amalan. Ya Allah, rasa kerdil rasanya. Tahun ini azam saya nak solat tarawikh. Doakan saya dan saya mendoakan yang kita semua mendapat barakahnya. =)

bagaimana jika ramadhan ini ramadhan kita yang terakhir.. (T_T)

Friday, 5 July 2013

Berhenti... Dan Senyum Seketika

walau banyak mana ujian mendatang.. walau ramai yang lari bertempiaran saat diperlukan. berhentilah sejenak daripada menangis.. dan senyumlah. masih ada sebab kenapa anda perlu tersenyum. :)

 

dan ini antara azam yang ingin saya lakukan setiap hari..


anda bagaimana? =)
 
remember..

Sakit Itu Penebus Dosa =)

antara petikan-petikan yang di ambil di blog sara khalila

“Tidaklah seorang muslim tertimpa suatu penyakit dan sejenisnya melainkan Allah akan menggugurkan bersamanya dosa-dosanya seperti pohon yang menggugurkan daun-daunnya” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

"Tidaklah seseorang muslim ditimpa keletihan, penyakit, kesusahan, kesedihan, gangguan, kegundah-gulanan hingga duri yang menusuknya, melainkan Allah akan menghapuskan sebagian dari kesalahan-kesalahannya”. (HR. Bukhari no. 5641).

“Tidaklah seorang muslim tertusuk duri atau yang lebih dari itu, melainkan ditetapkan baginya dengan sebab itu satu derajat dan dihapuskan pula satu kesalahan darinya”. (HR. Muslim no. 2572).

“Sakit panas di dunia itu (demam) itu menjauhkan setiap orang mukmin dari api neraka”. (HR. Al-Bazzar, dishohihkan Syeikh Albani dalam kitab Silsilah al Hadiits ash Shohihah no. 1821).


dan saya mulai mengalami sakit belakang seperti dulu. cuma kali ini pakej lengkap dengan tulang bahu dan lutut sebelah kiri. tiba-tiba teringat waktu check up di ppukm dalam 2 tahun sebelum ini yang buatkan saya patah hati dan tak mahu lagi datang buat pemeriksaan bila doktor itu yang sebelum ni tak pernah pun check saya dengan semudahnya lafazkan "alaa ni sebab berat badan ni. badan pun sama macam saya. betul tak?" sambil bertanya pada doktor yang lain dan di depan pesakit yang lain dengan hanya melihat saya sekali sahaja. hurmm... mudahnya kan buat keputusan. wahai doktor, walaupun lepas peristiwa itu saya dah turun 20 kg pun masih sakit dan jangan lah mudah aja jatuhkan hukum. gelak tawa anda buatkan pesakit rasa tidak selesa dan hampa. dan yang saya tidak faham kenapa lebih 5 atau 6 kali zoom dekat dan jauh andainya itu x-ray yang 3 atau 4 bulan lepas. tak terfikir ke yang saya mungkin ada kecederaan lain sepanjang masa yang diberikan. terus keluar dan tidak mahu pun datang lagi..

tapi bila kena buat semula pemeriksaan.... hurmm perlu alami ke peristiwa yang sama dulu.

Wednesday, 3 July 2013

Tak rasa malu ke?

ironinya, masyarakat akan mengatakan tak malu ke bila orang tau sesuatu musibah, atau kesalahan mahupun ujian yang diturunkan tersebar meluas. tipulah jika saya tidak malu, tapi saya lebih malu jika hutang tak terbayar dan saya pergi sebelum melunaskannya, daripada menyembunyikan kesalahan dan amalan yang sememangnya salah, namun orang tidak malu untuk menutupnya.

Moga Allah memudahkan saya untuk menyelesaikannya dan memudahkan orang yang berhutang dengan saya membayarnya semula. saya maafkan kesemuanya. dan saya mohon maaf andai saya lambat melunaskannya.. Insya Allah, saya akan melunaskan satu demi satu. setiap saat saya berdoa, berusaha dan tawakal. Moga Allah memberikan kesabaran dan ketabahan untuk kita semua..

Buat siapa yang membaca.. Maafkanlah saya andai saya menghiris. Saya tidak pernah berniat dan kalau boleh tidak mahu berniat menyakiti siapa-siapa. cukuplah diri saya yang mengalaminya. Maafkan saya.. dan setiap saat, saya memaafkan pada semua. Kita manusia, tidak akan pernah lari dari melakukan kesalahan. hanya dengan maaf buatkan saya tenang dan saya harap anda semua memaafi dan mendoakan saya. doa orang yang tidak diketahui adalah antara doa yang mujarab. sama-sama kita mendoakan perkara yang baik-baik. =)


Doakan saya =)


Tuesday, 2 July 2013

Kenapa Kita? Bukannya Mengapa Bukan Kita?

lama sudah tidak menaip.. menuliskan sedikit kiasan atau apa yang terjadi, kita kan selalu berkata, ini blog peribadi.. jadi menuturkan atau menaip apa yang terjadi.. dan itu antara ayat yang saya tuturkan selalu. ya saya seorang blogger, diam tak diam mungkin 4 tahun saya sudah memulakan penulisan di sini. awalnya untuk tujuan sekadar suka-suka, namun dari apa yang ditulis secara tidak sedar pernah menghiris hati, membuat hubungan yang lain berantakan. jadi saya tanya kembali pada diri, atas tujuan apa saya menulis. jika hanya untuk bacaan diri sendiri, tak sepatutnya ada yang terasa. kembali balik pada diri dan bacaan di tempat-tempat yang lain.. dan secara tidak sedar, airmata saya menitis kerana sedar bertapa banyak saya berdosa, dan kerana itu saya begini. lupa pada perkataan ini... "Kita bertanggungjawab atas apa yang kita kata, baca dan tutur kerana kita ini tidak akan terlepas dari pemerhatian Allah dan tidak akan lupa ditulis di kiri dan kanan bahu kita." Jadi, kerana itu saya kurang menaip. dan saya harapkan bila saya menaip entri, moga entri itu bermanfaat, bukannya yang akan menambahkan dosa saya :)

berbalik pada entri saya sebelum ini. saya sedar ramai yang bertanya mengapa saya jadi begitu teruk.. mencari sebab apa sebenarnya yang berlaku.. kenapa saya seorang yang berhati-hati jatuh merudum dengan begitu teruk. saya sedar percakapan itu. saya tidak akan bersuara, kerana saya bersuara pada insan yang saya percaya. dan jika ramai mengetahuinya selepas itu, saya maafkan pada orang yang saya percaya, moga tidak dilakukan pada yang lain. kerana tanpa kita sedar, orang yang punya masalah atau menghadapi ujian yang besar, ia mengambil 1000 kesusahan dan keperitan untuk meluahkan sepotong ayat. =) bersangka baiklah

Kenapa saya? Apa salah saya? itu adalah ayat yang saya selalu luahkan. sebutlah senarai apa yang orang dalam kesedihan dan kesusahan lakukan, saya telah lakukan. menangis, tidak makan, selalu menyendiri, kesihatan saya turun mendadak, mudahnya saya menuturkan airmata bila dengar perkataan Kenapa?. cuma yang tinggal buat benda bukan-bukan aja. duit merupakan masalah besar bagi kita yang duduk di bandar dan saya tertekan kerana itu. hinggalah terdetik dalam hati saya..

Mengapa tidak? maksud saya mengapa saya tidak boleh diuji begini. dan kerna itu setiap kali saya teringat soalan itu, airmata saya tak berhenti menangis.. sebab saya jadi begini hanyalah kebodohan. namun puncanya banyak dan dari pembacaan saya, masalah tidak akan selesai selagi kita tidak mengenali dan mengakui punca kita jadi begini. banyak kesalahan yang saya lakukan saat sebelum ujian datang. Berdosanya saya saat saya senang, saya jarang bersedekah. waktu masa lapang saya jarang melakukan solat yang wajib, bila saya sunyi, saya mencari hiburan sebagai penawar hati saya dengan berkaraoke, menari namun jarang atau tidak memilih zikirullah. Jadi, mengapa saya perlu menuturkan soalan kenapa atau memikirkan tentu Allah menghukum ku dan buat aku begitu..

Jadi betul ke ujian itu menghukum? benar ke zalim? saya mendekatkan diri semula dengan pembacaan. sirah nabi, buku motivasi, Al-Quran, zikir, dan mencari-cari apa yang saya perlu buat sekiranya saya ingin keluar. dan jawapannya tetap HATI. Ujian diturunkan sebagai tanda kasihnya Allah pada hambanya. Diturun sebagai peringatan, bukannya hukuman. Ia menjadi peringatan kepada insan yang melupakannya dan iya saya akui saya masih struggle untuk keluar dari ini. hutang masih tidak banyak berkurangan. Namun saya mendapat pengajaran yang tidak ternilai. Alhamdulillah dapat membaca semula Al-Quran, dapat menghafal dan mengamal doa dan zikir yang selama ini saya tidak ketahui atau andai  saya tau tapi saya tidak amalkan. jadi bermula dengan hati yang kecewa saya isikan dengan perkara-perkara yang saya kurang ketahui. perkara yang saya sukai tetapi lama saya tinggalkan iaitu membaca bahan-bahan ilmiah, saya lakukan sekarang. Rakan-rakan? ramai yang mencemuh. Namun saya tidak marah dan saya memaafkan mereka kerna mereka tidak ketahui dan ia memang kesalahan saya. dan saya masih bersabar untuk membetulkan kesalahan saya dan saya bersyukur kerana ujian ini menemukan saya dengan siapa yang sebenarnya Rakan di masa susah dan yang menyedarkan kita andai kita terleka dan terlalai. Jadi, bersyukurlah saat anda ditimpa ujian kerana ia sebenarnya pengajaran yang berguna.

p/s : saya masih sering berdoa dan berdoa. dipermudahkanlah saya untuk membayar hutang-hutang saya. keutamaan saya sekarang untuk menyelesaikan hutang dan ketahuilah saya tidak mahu melarikan diri darinya. Air mata tak payah lah ditimbang, mau lebih 1 baldi, namun airmata bukannya dapat mengeluarkan saya. Hanya Allah yang mampu. Moga dipermudahkan saya menyelesaikan hutang dan dipermudahkanlah orang itu membayar walau tidak semua, sebahagian daripadanya pun cukuplah. Namun jika tertulis bukan rezeki saya, saya redha. Andai saya ditipu, saya maafkan. Andai dia punya masalah untuk membayar, tak apalah. saya redha dan andai ada rezeki, adalah. Siapa saya untuk menentukan salah dan hukum orang. :) Permudahkanlah semua Ya Allah. 

Daripada Abu Hurairah r.a. daripada Nabi SAW, baginda telah bersabda: "Barangsiapa yang melepaskan seorang mukmin daripada satu kesusahan daripada kesusahan-kesusahan dunia, nescaya Allah akan melepaskannya daripada satu kesusahan daripada kesusahan-kesusahan kiamat. Barangsiapa yang mempermudahkan bagi orang susah, nescaya Allah akan mempermudahkan baginya di dunia dan di akhirat. Barangsiapa yang menutup keaiban seorang muslim, nescaya Allah akan menutup keaibannya di dunia dan akhirat. Allah sentiasa bersedia menolong hambaNya selagi mana dia suka menolong saudaranya. Barangsiapa yang melalui suatu jalan untuk menuntut ilmu, nescaya Allah akan mempermudahkan baginya suatu jalan menuju ke syurga. Sesuatu kaum tidak berkumpul di salah sebuah rumah-rumah Allah (iaitu masjid) sambil mereka membaca Kitab Allah dan mengkajinya sesama mereka melainkan suasana ketenangan akan turun ke atas mereka, rahmat akan melitupi mereka dan mereka akan di kelilingi oleh para malaikat dan Allah akan menyebut (perihal) mereka kepada orang-orang yang berada di sisiNya. Barangsiapa yang terlambat amalannya, nescaya nasab keturunannya tidak mampu mempercepatkannya." (Hadis Riwayat Muslim)

Wednesday, 26 June 2013

bila tiada langsung duit di tangan, diri rasa rebah.. namun kerna aku tahu ini ujian untuk lihat samada hambanya mampu bertahan atau tidak, aku cuba bankit 0.00000000001 cm setiap saat.. aku redha andainya nilai hutang itu tiada dapat langsung.. itu kiranya Allah dah takdirkan bukan jadi rezeki aku..

walau nilainya besar. namun aku berfikir, yang harta atau duit yang ada pun pinjaman daripada Allah.namun aku selalu berdoa, permudahkanlah aku untuk membayar hutang piutang ku. demi Allah aku tak mahu lari membayar, aku bukan seorang yang lari dari itu. kerna aku takut aku akan meninggal sebelum sempat melunaskan hutang aku..

Hanya Allah yang mengerti.. hanya Allah yang mengetahui. pada kuliah ku.. maaf kita tidak jumpa untuk sem ini.. aku tidak mahu menambahkan hutang. ilmu sangat ku cintai, namun aku tak mahu hutang mengurangkan keberkatannya.

Aku maafkan orang yang tidak mampu melunaskan. aku faham bukan semua niat dia untuk tidak membayar. samada benar atau tidak. aku redha, dan aku halalkan. Moga aku mampu melembutkan hati orang-orang yang aku belum habis lunaskan hutangnya dan moga Allah membantu aku memudahkan dan mempercepatkan aku melunaskan semua. Ya Allah.. aku tahu ujian ini diturunkan kerna kelalaian aku saat masa senang ku, kekurangan aku mengucapkan kebesaran mu dalam setiap solat ku, dan kekurangan aku memberi pada orang yang memerlukan. Ampunkan aku Ya Allah.. sesungguhnya aku merasa pada tiap-tiap langkah aku, pedihnya seperti tertusuk kaca yang tajam. nafas yang ku hirup seperti sembilu. namun saat ku tutupkan mata dan mengalir airnya aku tahu aku masih ada-Mu Ya Allah. Tambahkanlah kekuatan dan kesabaranku dalam meniti titian ujian mu Ya Allah. aku rela kehilangan duit, daripada kehilangan saudara dan orang-orang yang mempercayai ku. kerna itu sahaja kekuatan aku selain rasa kepercayaan ku padamu Ya Allah.

p.s : rasa macam fikir ada ke kerja tolong orang dekat tempat-tempat jualan tapi boleh dapat RM 200 ke tiap kali datang.. hehehe.. ketawa untuk kurangkan kesedihan.. :)

Saturday, 8 June 2013

hurmm



kadang-kadang saya lupa.. hati saya dah lama saya tak jaga.. makin retak.. saya tak mahu berjumpa dengan Pencipta saya dengan hati yang penuh retak, dan saya tak mahu orang yang akan menjaga saya bersusah payah untuk membentuknya semula.. maaf, saya rasa.. cukuplah.. saya menjaga hati semua orang..

Friday, 7 June 2013

Allah sedang menguji.. Sabarlah Jia

banyak nya dugaan bulan ni.. banyak sehingga kadang kala aku jatuh terduduk dan menangis. peritnya dugaan yang melanda.. kesakitan yang hanya aku yang menyimpan dan Allah yang mengetahui. Aku bukan manusia yang lupa tentang janji, hutang, kerja.. tidak.. demi Allah aku tidak pernah melupakannya. Apa lagi yang melibatkan angka yang agak sukar aku lupakan.

Sakit, memang sakit.. sakit dengan kata-kata. Tak apa, cukup aku katakan aku memaafkan dan mohon maaf andai aku menyakiti hati sesiapa.. cuma ia memedihkan.. andai ada yang tidak mengetahui hal sebenar, namun berkata-kata tentang perkara yang mereka tak tahu, ia sangat menyedihkan. mencari dan berdoa selalu untuk kuatkan diri aku sepanjang melalui ujian dan dugaan dari Allah. Aku tahu kerna dari ujian inilah, Allah masih menyayangi aku dan mengingatkan aku dalam kelekaan dan kelalaian.

siapa lah aku, insan yang banyak lakukan dosa dan kesilapan. Namun aku berusaha untuk perbaiki dan menjaga hati insan lain hinggakan hati aku sendiri yang terluka. Tak pernah sekali aku merasa berbangga atas kesalahan yang aku lakukan, namun aku tetap berusaha untuk betulkan.. mungkin bukan sekaligus, tapi sedikit demi sedikit.


Kepercayaan.. Bukan mudah, kan? nak bina susah, nak runtuh senang. Jadi, pernah semua merasakan. Hilang duit, kepercayaan, semangat.. Rasa kesempitan, kesesakan, kepapaan,semuanya terjadi serentak dalam bulan ini. percaya dan ikhlas untuk cuba membantu, namun akhirnya aku yang menanggung seorangan.
Kepercayaan? memang aku senang beri pada orang. Namun andai tidak dihargai, aku memang sukar untuk percaya semula.. Kerana kepercayaan aku hilang dan lebih tepatnya aku alami kesempitan. orang tanya kenapa begini, kenapa begitu. kenapa sedih, kenapa macam tak sihat.. lebih baik aku diam dari berkata apa-apa. sebab kalau dulu pun aku bukan jenis bercerita tentang kelemahan dan keburukan orang lain, untuk apa aku berkata sekarang.. hurm.. malaikat mencatit kiri dan kanan. Allah memerhati apa yang dilakukan. Setiap kali itu, betapa aku takut akan dosa-dosa aku yang lalu.. moga Allah memberikan ku kekuatan dan melapangkan kesempitan dan  mengeluarkan aku dari kepapaan dan kemiskinan. serta tidak mencampakkan aku ke dalam kemalasan..

p/s : memikir dan memikir.. macam mana lagi jalan untuk aku mencari duit untuk mendaftar sem baru.. Ya Allah.. permudahkan lah aku membayar hutang piutang ku dan permudahkanlah orang yang berhutang dengan ku untuk membayar hutang ku secepat yang mungkin.. (T_T)

Monday, 27 May 2013

Air mata

 akhirnya airmata itu tewas juga. bertahan? bertahan banyak mana yang diri ini mungkin. tanggungjawab? satu nilai yang sangat tinggi dan akhirnya bila ditambah dan ditambah hingga buat jatuh terduduk. menyesal? tidak-tidak pernah diri ini kesali. namun hanya ku pinta diri ini difahami.

kuat? aku tidak kuat? banyak manalah kekuatan wanita. cuma aku bertahan.. namun akhirnya aku terduduk menahan. masalah? tak akan pernah berhenti. namun bila di tambah masalah yang tidak aku tahu hujung pangkalnya, buatkan aku tak tertampung.

sakit? kesakitan itu datang kembali. namun lebih menyakitkan kesakitan yang tidak dapat dilihat. kekuatan? tercari-cari kekuatan untuk menampung. mulanya pohon itu beri keizinan untuk aku bertahan. dan akhirnya hari ini dia terus mengalihkan dahannya. lalu kesakitan itu makin teruk dari semalam. 

Ya Allah,
berikanlah aku kekuatan, ketenangan, kesempatan merasai kebahgiaan..
Andai bukan bersamanya,
Gantikanlah yang lebih baik dari nya.
Yang mampu bertahan susah dan senang denganku
dan menerima aku seadanya..

Ya Allah,
tenangkanlah ribut yang melanda keluarga ku..
kuatkanlah ikatan dan berilah kedamaian di dalamnya

Maafkan ku
Andai aku bukan yang terbaik
Andai aku bukan yang mampu dibanggakan
Namun aku cuma menjadi..
seseorang yang bertahan dengan semua ujian yang aku terima..

Monday, 29 April 2013

Mencari Pasangan

sekadar untuk berkongsi. untuk panduan orang yang belum menemui pasangan seperti saya. :) Moga dipermudahkan semuanya.
 

Memilih pasangan


 
http://4.bp.blogspot.com/-swGbbzCd8F8/T8CpOGKPxSI/AAAAAAAAAM8/VxsvfwYxxuE/s640/memilih+pasangan.jpg
Rasulullah SAW bersabda :

"Perempuan itu dikawini atas empat perkara, yaitu: karena hartanya, karena keturunannya,karena kecantikannya, atau karena agamanya. Akan tetapi, pilihlah berdasarkan agamanya agar dirimu selamat."
(H.R. Bukhari dan Muslim)

Satu informasi yang baca dari seorang ustaz dari Indonesia. Beliau menulis dalam artikel beliau, untuk memilih wanita yang beragama :

1. Lihat caranya berpakaian dan berias, adakah sesuai dengan hukum Islam
2. Lihat sikapnya dengan orang ramai, adakah mudah mesra dengan semua orang ( iaitu dengan kanak2 mahupun orang tua )
3. Lihat cara pergaulannya, adakah dia mudah bergaul dengan lelaki bukan mahram ataupun tidak
4. Lihat hubungannya dengan kedua orang tuanya, adakah dia hormati kepada ibu bapanya
5. Melihat ketaatannya kepada agama, adakah dia melakukan semua perintah Allah dan meninggalkan larangannya
6. Lihat ilmu pengatahuannya, adakah dia amalkan ilmu yang dipelajari ( meskipun hanya sedikit sahaja yang dia tahu )
7. Lihat tingkah lakunya, adakah dia seorang yang sentiasa bertenang jika menghadapi masalah
8. Lihat sifat kesabaran, adakah dia akan sabar dalam mendidik anak-anak kelak


** buat seseorang. bersabarlah. Allah sedang menguji kita. Tak apalah tidak dapat berhubung, asal saya tahu awk selamat dekat sana. Bagaimana saya tahu? Allah kan ada. Dia yang Maha Berkuasa, dan saya mempercayainya. Semoga Allah melindungi saya dan orang-orang yang saya sayangi serta anda yang melihat catatan blog saya yang biasa-biasa dilindungi daripada orang-orang yang zalim. Dan moga Allah melindungi kita daripada menzalimi orang lain. Amin Ya Rabbal Alamin.

Friday, 19 April 2013

Allah Knows


Allah mengetahui apa yang kamu rasakan..
Berdoa lah..
Agar segala ujian buatkan kita semakin mendekatinya..
dan bukan menjauhinya...

Bersama-sama jadikan kita semakin mahal ya kawan wanita ku =)

*tidak pernah lepas dari melakukan kesalahan. namun dengan kesalahan itu kita belajar dan terus belajar =)

Wednesday, 17 April 2013

Indahnya Bila Kita Merasa Keindahan Dari Perubahan

Satu tahap.. dalam hidup manusia. Akan ada rasa ingin berubah.Bergantung kepada perubahan apa yang kita inginkan. Sama ada baik atau sebaliknya. Bila berkata tentang perubahan, mestilah bermula dari hati. Hati terdetik, hati rasa sedih, pilu.. Kerna itu saya selalu mengatakan pada yang lain, bagaimana anda boleh kata hati tidak akan berubah? Kerna hati akan berubah kadang kala tak sampai 5 saat. Jadi, tidak salah jika saya membangkang ayat "Saya tahu, hati dia tidak akan berubah." Hati sendiri pun boleh berubah-ubah, bagaimana pula kita boleh yakin yang hati orang lain tidak akan berubah. Kan dia pun manusia biasa. =)

Alhamdulillah, seseorang yang saya kenali sudah mula melakukan perubahan atau pun hijrah. Allah menggerakkan hati untuk mula memakai hijab dan dia manis dan sopan dengan penampilan baru. Kenapa dan mengapa? Biarlah Allah yang mengetahui sebab musababnya. Orang akan mula berkata dan mengata. Siap membilang hari dan tergelak kecil untuk melihat sejauh mana perubahannya akan bertahan. Penyakit hati yang sukar untuk diubati andai diri  merasakan itu bukan satu kesalahan yang besar. Dari kita berkata-kata benda yang merugikan dan menambah saham dosa yang tak terhitung, lebih elok andai kita mengucapkan syukur dan berdoa agar perubahan itu sampai ke akhir hayat. Hidup kita tidak selama mana, dunia ni kan hanya sementara. Bila-bila akan dijemput ke sana. Disaat sisa-sisa hidup yang tidak lama ini, banyak kali kita akan terjatuh dan terpelecok dengan keindahan dunia. Saat itu kita memang memerlukan teman untuk beringat dan beramal bersama. Jika asyik dengan perkataan, "Ala, nak tegur-tegur orang pulak, macam lah dia alim sangat" sampai bila-bila pun orang tidak akan menegur kerna nilai yang diletak untuk menegur orang sangat-sangat tinggi. Jadi perkara yang kecil makin lama makin besar.



*jika ternampak entri saya yang belum berhijab, mohon untuk katakan pada saya ye. Saya dalam proses untuk membuang entri-entri yang menampakkan aurat saya. kerjasama anda, amat saya hargai =)

Monday, 15 April 2013

Seni Maaf

bagaimana mahu mulakan ya. sebab tak sempat mendengar bicara itu sepenuhnya. tiba-tiba terdengar IKIM fm pagi tadi. Jadi apa dia seni maaf ni? Ia bersangkut paut dengan ujian itu sendiri. sedap penceramah tadi. tapi kekangan waktu dan siaran yang agak ber zzz zzz sekarang ni, hanya mampu mendengar dari telefon nokia yang model lama (bersyukur la kan.. ada yang telefon pun tak mampu beli. ada ke yang tak mampu beli telefon zaman sekarang ni? ada, lebih mudah untuk memiliki, lebih banyak untuk kehilangannya :) )

merujuk pada penceramah tadi, bila kita ditimpa bencana atau ujian terutamanya para isteri, bila suami buat perangai, bercerita berjam-jam pada orang lain tanpa menceritakan sendiri pada suami apa kesalahan yang dilakukannya. dan saat kita asyik mengatakan "saya tidak dapat memaafkannya, saya tak boleh memaafkannya" namun kita asyik memikirkan macam mana nak keluar dari permasalahan itu, hakikatnya kita tidak akan mampu memikir jalan-jalannya. pung pang memikir dari matahari terbit sampai terbenam lepas tu bangkit balik, pun kita masih tidak dapat jawapan untuk keluar.yang ada hanyalah rasa sakit hati, rasa tertekan, rambut pun dah macam singa namun kita masih disitu. Di titik dan tempat yang sama.

Pertama sekali, bersyukurlah. Kenapa perlu bersyukur saat ujian macam ni tiba? kerana Allah menyedarkan kita yang terlalu selesa di zon yang selesa. Faham tak? :) mengikut apa yang diterangkan oleh ustaz itu, dalam hidup kita perlu syukur, faham dan hayati. Saya kupas mengenai hayati saja lah ye :) apa maksud menghayati dalam kehidupan? hayati ialah dalam bahasa yang saya senang untuk tuturkan ialah kita ingin hidup dalam keadaan selesa seperti kereta yang memudahkan ke sana ke mari, makanan yang senang untuk dijumpai namun kita janganlah jatuh dalam zon yang sangat selesa. tidak faham? tak apa, saya cuba untuk menghuraikan. Dalam dunia yang semakin canggih, kebanyakkan para isteri memiliki pendapatan yang lebih tinggi daripada suami dan kebanyakkannya menolong suami dalam urusan perbelanjaan rumah tangga. Namun, jika bila suami merasakan "tak apalah, bini aku gaji tinggi. nanti dia bayar la tu, bayar la ni. tak payah aku bagi gaji aku. gaji aku sedikit, nanti habis" itu yang dimaksudkan dengan terjatuh dalam zon yang sudah selesa. Hanya kerana terlalu selesa dengan isteri selalu hulurkan duit, buatkan suami tidak mahu mengeluarkan nafkah. Jadi itu yang salah.

Jadi, bersyukurlah kerna Allah menyedarkan kita. Kelalaian kita kadang-kala membuatkan ia sebagai punca sesuatu musibah. Siapa yang selalu alpa saat kita mendapat kesenangan? Saya mengaku yang saya terlupa, kerna itu Allah menghadiahkan saya ujian yang sangat indah. untuk mengenang kembali apa yang salah dan betulkan sebelum terlambat. Tak ramai kan yang sempat berubah sebelum kematian menjemput? Jadi berkatalah Alhamdulillah.

Seterusnya, memaafkanlah sipolan dan sipolan. "Eh kenapa pula? Dia buat saya malu, dia buat saya rugi berbilion, dia buat saya seperti sampah...." "Saya nak doakan dia akan terima pembalasan, lebih teruk dari apa yang saya rasa, saya nak dia menderita, doa orang termakbul teraniaya...." Ye benar, cukup benar. Doa orang teraniaya memang antara doa yang makbrur. Apa yang diucapkan, sama ada lambat atau cepat akan diterima oleh orang yang menzalimi tadi... Tapi, walaupun pembalasan itu diturunkan, adakah hati kita akan merasa tenteram? hati kita mudah lupakan ke? Atau setiap kali bila bercakap tentang orang itu, adakah hati kita akan tenang? Hati, jika disimpan sedikit dendam atau perkara-perkara yang dapat menghitamkan hati, apakah hati kita makin lama makin tenang atau makin sakit? tepuk dada tanya selera. Maaf memang perkataan yang sebenarnya senang untuk dieja dan disebut, namun untuk mengatakan dan menzahirkan seikhlas dari hati adalah sangat sukar. orang yang senang memaafkan pula dikatakan tidak pandai sebab tidak belajar dari kesilapan. Bukan, bukan begitu. Tahukah, bila kita memaafkan seseorang, hati kita akan tenang. Jiwa kita tiada dendam, serahkan segalanya kepada Allah, kita tidak mengetahui sebab musabab perkara itu terjadi, jadi berhak ke kita menjatuhkan hukum atas sebab yang kita tidak pasti? Pulangkan lah semula pada Allah :)

Bila dua perkara ini kita lakukan, dengan izin Allah akan terbuka lah segala jalan untuk keluar dari permasalahan dan ujian yang melanda. Bila fikiran dan hati tenang, segalanya lebih mudah. Kan Allah dah sentiasa ada untuk manusia yang bersabar. Berdoalah, agar hati dan fikiran kita menjadi tenang, ujian ini kan dicipta untuk mendekatkan diri kita kepada pencipta kita yang maha Agung.

Monday, 8 April 2013

Ujian Dan Dugaan? Mengapa Perlu Membencinya?

Dugaan dan Ujian... perkara yang kalau ditanya pada oang lain kebiasaannya ia adalah perkara yang kalau boleh tidak mahu alami atau jatuh terduduk kerananya. Kebiasaannya ia selalu dikaitkan dengan kesedihan atau kesengsaraan. Tapi ramai yang tidak mengetahui, ujian dan dugaan itu juga boleh jatuh pada kesenangan dan kekayaan.

bila kita mengalami kesedihan dan terujinya diri, orang akan cepat mengatakan kenapa aku? kenapa ini? kenapa itu? tanpa kita cuba selami diri kita semula. Selami apa? Adakah kita lupa saat kita senang? siapa yang kita senangkan saat kita punya kelebihan? Ibubapa? Kekasih? Kawan-kawan? atau orang yang lebih susah? Andai ini yang kita tanyakan pada diri kita dan kita terima jawapannya juga saat itu, lautan yang paling luas pun tidak mampu untuk tampung airmata kesedihan dan kekesalan kita. Terasa diri begitu berdosa atas segalanya.

Ramai yang berkata : "Adakah Allah sudah tidak sayang aku lagi? Dia turunkan ujian yang aku sendiri tidak mampu tanggung. Adil kah ini?" Sahabat, saat kita berkata begitu, kita makin jauh dengan tujuan asal sebenar diturunkan sesuatu ujian atau dugaan atau juga musibah.Jadi mengapa ujian ini diturunkan oleh Allah?

Alangkah indahnya manusia yang menerima ujian dan dugaan oleh Allah. Tahukah? kerna Allah sayang pada kita lah di turunkan ujian untuk menguji sejauh mana kesanggupan kita menyerah diri semula pada Allah yang Maha Esa dan Maha Agung. Allah tidak akan memberikan ujian yang hamba-hambanya tidak mampu tanggung. Kita kata kita tidak kuat? Sedar atau tidak, kita telah pun melepasi ujian dan dugaan itu. Jadi masihkah kita rasa kita bukan insan yang kuat?

 
" aku bersyukur atas dugaan ini Ya Allah. Tiada penyesalan atas apa yang berlaku. dengan ia aku belajar bersabar, dengan ia aku rasai nikmat ketenangan dan dengan ia aku mengetahui rasanya menyerahkan segalanya padamu Allah. Engkau mengetahui apa yang aku rasakan dan Engkau mengetahui apa yang aku tidak ketahui. Padamu aku menyerahkan segalanya. Dan bersabar dengannya. Moga pengakhiran daripada ujian ini, aku temui kebahgiaan yang aku ingini. Bahagia berlandaskan syariah dan suruhan-Mu. Moga aku tidak lalai lagi dengan dunia yang hanya sementara, dekatkan aku dengan akhirat yang kekal abadi dan lindungilah aku dari orang-orang yang zalim."
 

jadi masih ada lagi ke rasa kesabaran kita itu hanya sia-sia?
buka mata hati kita..
rasai sayang dan kasihnya Allah pada kita..

Wednesday, 13 February 2013

Tidak pernah berhenti

Doa..
Itulah kekuatan kita sebagai seorang muslim..
Saat kita rapuh, tidak tahu apa lagi yang ingin dilakukan..
Jangan lupa, kita punya Allah yang maha Esa..

Saat ini,
Hanya doa dapat ku lakukan..
Untuk menyalurkan kekuatan pada dirimu..
Seorang lelaki yang sempat menyatakan ikhlas menyintaiku kerana mu ya Allah..

Terima kasih..
Kerana menemukan kami..
Menyedarkan kami yang pernah alpa dalam menjalankan tugas sebagai hamba mu Ya Allah..
Dan kami tahu ini antara ujian..
Untuk melihat.. Sama ada kami benar ikhlas untuk berubah..
Aku menerima semua ini dengan redha dan pasrah Ya Allah..

Ya Allah yang maha Agung, yang menciptakan Arasy yang Agung..
Sembuhkanlah dan hilangkan penderitaannya Ya Allah..
Agar dia dapat tunduk syukur semula pada mu Ya Allah..
Dan menunaikan hasrat dan janji yang murni..
Aku mohon pada mu kekuatan dan ketabahan..
Agar kami sama-sama dapat menjalani ujian dan cabaran yang getir ini..
Semoga kami dapat membina mahligai berpandukan ajaran agamamu yang indah..

*almost 4 month now.. Dan doa itu tidak pernah berhenti.. Untuk melihat kau mampu berdiri dan berjalan semula.. Dan meneruskan kerjaya yang kau sukai.. Amin ya rabbal alamin.. Masa itu semakin mendesak...

Published with Blogger-droid v2.0.10

Thursday, 31 January 2013

sabar itu penting

Kalau siapa yang dapat scan diri aku sekarang ni, aku boleh katakan tak ramai mampu bertahan. Aku kadang-kadang bersyukur sangat-sangat punya kekuatan menahan sabar dalam menjalani ujian demi ujian yang Allah turunkan. Pasal kehidupan aku, kuliah, persahabatan dan keluarga. Ada satu tahap aku sampai jatuh terduduk menangis seorang diri waktu orang lain tidur, dan kadang-kadang nak bangun pun aku dah tak mampu. Letih dan penat yang amat. Kan orang kata orang yang selalu tersenyum tu lah orang yang mengharungi banyak dugaan, dan dia orang yang kuat. Kenapa kuat? Ingat senang ke nak senyum saat kita "sakit". Cuba korang senyum masa sakit gigi? Rasa nak cabut terus gigi tu kan? Huhuhu..

*aku masih tak paham kenapa orang tak percaya aku ni umur dah nak masuk 27. Masa aku umur 20 kata muka macam 24 @ 25. Lani terbalik pulak. Motif? Alhamdulillah seseorang mulai beransur pulih. Mungkin lambat, tapi kalau dah positif aku sangat-sangat bersyukur. Mudahan sinar kebahgiaan akan menjelma disebalik kesukaran. 3 bulan di uji, mungkin orang lain lagi teruk kan? Aku doakan kekecewaan dan kesakitan kita antara yang pernah menanggungnya akan berakhir. Amin ya rabbal alamin :-)

Published with Blogger-droid v2.0.10

Thursday, 10 January 2013

kegilaan terbaru

Pada siapa yang kenal aku, aku memang gila apa sahaja mengenai sukan, lebih-lebih lagi bola sepak. Jadi, setelah diperkenalkan oleh kawan-kawan aku.... Tadaaaa aku dah join pun. Tengah membeli pemain untuk pasukan aku.. JYF.. J untuk Jia dan selebihnya tu, hahahaha memang tak la aku nak bagitahu... Ada sesiapa main ni tak? :-)

Published with Blogger-droid v2.0.9