cookieChoices = {}; * C.J Diary *: Sakit Itu Penebus Dosa =)

Friday 5 July 2013

Sakit Itu Penebus Dosa =)

antara petikan-petikan yang di ambil di blog sara khalila

“Tidaklah seorang muslim tertimpa suatu penyakit dan sejenisnya melainkan Allah akan menggugurkan bersamanya dosa-dosanya seperti pohon yang menggugurkan daun-daunnya” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

"Tidaklah seseorang muslim ditimpa keletihan, penyakit, kesusahan, kesedihan, gangguan, kegundah-gulanan hingga duri yang menusuknya, melainkan Allah akan menghapuskan sebagian dari kesalahan-kesalahannya”. (HR. Bukhari no. 5641).

“Tidaklah seorang muslim tertusuk duri atau yang lebih dari itu, melainkan ditetapkan baginya dengan sebab itu satu derajat dan dihapuskan pula satu kesalahan darinya”. (HR. Muslim no. 2572).

“Sakit panas di dunia itu (demam) itu menjauhkan setiap orang mukmin dari api neraka”. (HR. Al-Bazzar, dishohihkan Syeikh Albani dalam kitab Silsilah al Hadiits ash Shohihah no. 1821).


dan saya mulai mengalami sakit belakang seperti dulu. cuma kali ini pakej lengkap dengan tulang bahu dan lutut sebelah kiri. tiba-tiba teringat waktu check up di ppukm dalam 2 tahun sebelum ini yang buatkan saya patah hati dan tak mahu lagi datang buat pemeriksaan bila doktor itu yang sebelum ni tak pernah pun check saya dengan semudahnya lafazkan "alaa ni sebab berat badan ni. badan pun sama macam saya. betul tak?" sambil bertanya pada doktor yang lain dan di depan pesakit yang lain dengan hanya melihat saya sekali sahaja. hurmm... mudahnya kan buat keputusan. wahai doktor, walaupun lepas peristiwa itu saya dah turun 20 kg pun masih sakit dan jangan lah mudah aja jatuhkan hukum. gelak tawa anda buatkan pesakit rasa tidak selesa dan hampa. dan yang saya tidak faham kenapa lebih 5 atau 6 kali zoom dekat dan jauh andainya itu x-ray yang 3 atau 4 bulan lepas. tak terfikir ke yang saya mungkin ada kecederaan lain sepanjang masa yang diberikan. terus keluar dan tidak mahu pun datang lagi..

tapi bila kena buat semula pemeriksaan.... hurmm perlu alami ke peristiwa yang sama dulu.

No comments: