cookieChoices = {}; * C.J Diary *: Indahnya Bila Kita Merasa Keindahan Dari Perubahan

Wednesday 17 April 2013

Indahnya Bila Kita Merasa Keindahan Dari Perubahan

Satu tahap.. dalam hidup manusia. Akan ada rasa ingin berubah.Bergantung kepada perubahan apa yang kita inginkan. Sama ada baik atau sebaliknya. Bila berkata tentang perubahan, mestilah bermula dari hati. Hati terdetik, hati rasa sedih, pilu.. Kerna itu saya selalu mengatakan pada yang lain, bagaimana anda boleh kata hati tidak akan berubah? Kerna hati akan berubah kadang kala tak sampai 5 saat. Jadi, tidak salah jika saya membangkang ayat "Saya tahu, hati dia tidak akan berubah." Hati sendiri pun boleh berubah-ubah, bagaimana pula kita boleh yakin yang hati orang lain tidak akan berubah. Kan dia pun manusia biasa. =)

Alhamdulillah, seseorang yang saya kenali sudah mula melakukan perubahan atau pun hijrah. Allah menggerakkan hati untuk mula memakai hijab dan dia manis dan sopan dengan penampilan baru. Kenapa dan mengapa? Biarlah Allah yang mengetahui sebab musababnya. Orang akan mula berkata dan mengata. Siap membilang hari dan tergelak kecil untuk melihat sejauh mana perubahannya akan bertahan. Penyakit hati yang sukar untuk diubati andai diri  merasakan itu bukan satu kesalahan yang besar. Dari kita berkata-kata benda yang merugikan dan menambah saham dosa yang tak terhitung, lebih elok andai kita mengucapkan syukur dan berdoa agar perubahan itu sampai ke akhir hayat. Hidup kita tidak selama mana, dunia ni kan hanya sementara. Bila-bila akan dijemput ke sana. Disaat sisa-sisa hidup yang tidak lama ini, banyak kali kita akan terjatuh dan terpelecok dengan keindahan dunia. Saat itu kita memang memerlukan teman untuk beringat dan beramal bersama. Jika asyik dengan perkataan, "Ala, nak tegur-tegur orang pulak, macam lah dia alim sangat" sampai bila-bila pun orang tidak akan menegur kerna nilai yang diletak untuk menegur orang sangat-sangat tinggi. Jadi perkara yang kecil makin lama makin besar.



*jika ternampak entri saya yang belum berhijab, mohon untuk katakan pada saya ye. Saya dalam proses untuk membuang entri-entri yang menampakkan aurat saya. kerjasama anda, amat saya hargai =)

No comments: