cookieChoices = {}; * C.J Diary *: Allah sedang menguji.. Sabarlah Jia

Friday 7 June 2013

Allah sedang menguji.. Sabarlah Jia

banyak nya dugaan bulan ni.. banyak sehingga kadang kala aku jatuh terduduk dan menangis. peritnya dugaan yang melanda.. kesakitan yang hanya aku yang menyimpan dan Allah yang mengetahui. Aku bukan manusia yang lupa tentang janji, hutang, kerja.. tidak.. demi Allah aku tidak pernah melupakannya. Apa lagi yang melibatkan angka yang agak sukar aku lupakan.

Sakit, memang sakit.. sakit dengan kata-kata. Tak apa, cukup aku katakan aku memaafkan dan mohon maaf andai aku menyakiti hati sesiapa.. cuma ia memedihkan.. andai ada yang tidak mengetahui hal sebenar, namun berkata-kata tentang perkara yang mereka tak tahu, ia sangat menyedihkan. mencari dan berdoa selalu untuk kuatkan diri aku sepanjang melalui ujian dan dugaan dari Allah. Aku tahu kerna dari ujian inilah, Allah masih menyayangi aku dan mengingatkan aku dalam kelekaan dan kelalaian.

siapa lah aku, insan yang banyak lakukan dosa dan kesilapan. Namun aku berusaha untuk perbaiki dan menjaga hati insan lain hinggakan hati aku sendiri yang terluka. Tak pernah sekali aku merasa berbangga atas kesalahan yang aku lakukan, namun aku tetap berusaha untuk betulkan.. mungkin bukan sekaligus, tapi sedikit demi sedikit.


Kepercayaan.. Bukan mudah, kan? nak bina susah, nak runtuh senang. Jadi, pernah semua merasakan. Hilang duit, kepercayaan, semangat.. Rasa kesempitan, kesesakan, kepapaan,semuanya terjadi serentak dalam bulan ini. percaya dan ikhlas untuk cuba membantu, namun akhirnya aku yang menanggung seorangan.
Kepercayaan? memang aku senang beri pada orang. Namun andai tidak dihargai, aku memang sukar untuk percaya semula.. Kerana kepercayaan aku hilang dan lebih tepatnya aku alami kesempitan. orang tanya kenapa begini, kenapa begitu. kenapa sedih, kenapa macam tak sihat.. lebih baik aku diam dari berkata apa-apa. sebab kalau dulu pun aku bukan jenis bercerita tentang kelemahan dan keburukan orang lain, untuk apa aku berkata sekarang.. hurm.. malaikat mencatit kiri dan kanan. Allah memerhati apa yang dilakukan. Setiap kali itu, betapa aku takut akan dosa-dosa aku yang lalu.. moga Allah memberikan ku kekuatan dan melapangkan kesempitan dan  mengeluarkan aku dari kepapaan dan kemiskinan. serta tidak mencampakkan aku ke dalam kemalasan..

p/s : memikir dan memikir.. macam mana lagi jalan untuk aku mencari duit untuk mendaftar sem baru.. Ya Allah.. permudahkan lah aku membayar hutang piutang ku dan permudahkanlah orang yang berhutang dengan ku untuk membayar hutang ku secepat yang mungkin.. (T_T)

No comments: