cookieChoices = {}; * C.J Diary *: Novel 4 dis week

Monday, 30 November 2009

Novel 4 dis week

for the first time..jia akan review novel yg jia beli atau pinjam dr kwn2..sbnrnya jia mmg minat baca n kumpul novel ni.. tp kdg2 terhenti bile koleksi byk ilang n
kebanyakan penulis xpandai mengarang novel..org mau jd novellis anda pun mau.. last2 memotong stim pembaca tegar mcm sy,,huhu..tp 2 dl..skrg ni more variety.. lbh byk pilihan la.. xmcm dl..cuma d kongker oleh 2 n 3 syarikat..huhuu..hentikn sgala menceceh...
buat pembaca smue..novel ni jia pinjam dr Teh Julita..my officemate..ho yeh..ho yeh...dia yg mencetuskn tradisi menukar2 novel..huhuhu..ok jia..stop it..huhuhuhu




ok cite Aku Bukan Billy Michigan by Norhayati Berahim. novel ni diterbitkan pd Ogos 2009..msh br la bg pandangan jia. cerita mengenai watak Adam seorg anak muda yg berjaya dlm waktu yg muda..belajar ttg selok belok saham sbb bg dia ni cr yg blh buat duit dgn cepat dan byk dan mempunyai kisah silam yg pedih.sbb die seorg yg miskin dan d caci n cerca hanya sbb ayahnya seorg penjenayah (yg ini mmg xblh d nafikan..pdgn org2 kita yg pdg hina hanya sbb ayah or mak mcm 2..slh ke seseorg kalo mak n ayah jahat..n dieorg ke yg jahat sbb mak ayah jahat..) jia tertarik bila ms die imbas kembali mcm mn dia dan mak dieorg d pulaukn..smpi msk masjid pn blh hlg n hina lg..sbb bapak dia penjenayah..nnt ank dia mesti curi duit tabung masjid.. sedih kn..tp ni la realiti yg terjadi..pdhal dlm masjid..tmpt yg suci..tp ati org yg msk kdg2 byk yg itam..sentimen ni perlu dkikis..masjid bkn tmpt berpolitik..tp menambahkn ibadah..sbb ni jugak buatkan Adam menjadi seorg yg dingin mcm antartika..ckp main lepas jek..

Laura..mula2 mmg klakar la gak..penulis memilih nama Laura dlm ceritanya.. yela.. slalu name dlm novel kn pelik2..tp ade cite knape name dia Laura.. seorg ank kg yg duk dkt dgn laut. ada mak n 2 org adik lelaki..ayah dia tgl kn mak dia ms adik bongsu dia dlm kandungan..kecekalan Laura dan sifat dia bg jia seorg yg jujur,jrg nmpk keslhn atau keburukan org lain,xpnh malu sbb dia anak pembuat belacan..kelakar bila dia berjumpa dgn adam..sbb Laura ni mmg sempoi..agen hartanah tp pki bj kurung dgn kasut canvas..n kesabaran dia dgn ayat2 pedas n krg ajar Adam kdg2 buat jia terfikir ade ke org mcm ni..n blh ke jia thn dgn org yg mcm 2..mmg klakar bila seorg dingin mengejar seorg yg sempoi n kdg2 xde perasaan..huhuhu


so dr 5 bintang jia bg 4 1/2 bintang, lg setgh ilang sbb ending..kalo Laura mengaku yg dia cintakn Adam..lps kawen 2..lg sweet..tahniah pd norhayati berahim..saya mmg adore karya anda..petikan cerita semut..motivation..sgt best..


mmuuuaaahhh

2 comments:

A i d a n i said...

wah..
dah lama tak baca novel!
tak berkesempatan udah.
huhuhuh..

ada nangis² tak baca novel ni jia?
hehehe..

Jia said...

nope...
more motivate kita..
sbb kita dah krg masa nk m'baca..
tp bila dpt..fuhh..best

hhuhuuhu