cookieChoices = {}; * C.J Diary *: Dah Hilang ke Budaya Memakai Baju Kurung dekat Majlis Perkahwinan?

Monday 4 June 2012

Dah Hilang ke Budaya Memakai Baju Kurung dekat Majlis Perkahwinan?

Assalamualaikum...
Baik memulakan salam sebelum yang lain :)
Minggu yang kurang melakukan sesuatu benda..
jadi minggu ni banyak buat crossword , novel dan melupakan final sem pendek minggu depan.. (no good)

dalam masa minggu bermalas-malasan..
aku telah di jeling-jeling manja oleh emak aku..
untuk datang kenduri kawin sepupu aku, Raihan a.k.a dak yan minggu ni..
kalau tidak, akan ada syarahan nanti awak nak kawin.. kenduri.. tak ada orang nak datang tolong.. bla bla bla (jika cepat jodoh tu datang, kawin la den ni :] )

jadi disebabkan ahad aku akan sampai lambat dekat belah laki.. (sepupu aku ni laki)
kena la aku bersiap-siap dan make up secara sederhana.. (aku memang tak percaya pada nak cantik kena letak make up 7-6 lapis.. huh)
nampak kan sememangnya sangat-sangat natural atau dalam erti kata lain..
aku tak suka tebal-tebal, terasa seperti pakai plastik atau lekat adunan cucur bawang yang aku suka buat tu dekat muka..
jadi memang tak la.. :P

jangan tegur muka ku yang agak tembam sekarang.. sedih..
ni tengah melihat persekitaran masjid.
sedih apa yang aku jumpa..

walau pun kaum wanita ya hanya sekadar meletakkan kenderaan dalam persekitaran masjid..
perlu ada adab-adab yang perlu di kita sebagai seorang wanita muslim atau pun sebaliknya yang patut kita ikuti..
apa la yang akan jadi kalau imam baru selesai solat jemaah bila nak turun tangga ternampak perempuan yang pakai skirt labuh (labuh dah bagus dah) tapi potongan sampai atas peha, dalam tu boleh pulak nampak ada pakai seluar pendek.
mau tergolek sambil semput dekat atas tangga tu..

adakah orang zaman sekarang dah tiada lagi rasa malu??
dengan selendang tiada untuk menutup rambut yang berterbangan..
apa tah lagi pakaian yang boleh buat orang pandang serong pada seorang wanita apatah lagi muslim..

malas nak pandang aku pun tuju la dekat rumah belah perempuan..
tak kisah la belah laki atau belah perempuan..
tapi apa yang perhatikan..
ramainya orang yang memakai baju seperti nak pergi "berjalan-jalan" untuk kenduri kawin sekarang ni..
aku dah lagi pelik..
mana pergi baju budaya kita?

nak kata dah old school baju kurung ni, dah ada macam-macam fesyen sekarang ni.
kan lagi sopan dan cantik baju kurung ke, kebaya ke, kebarung ke..
ni pakai baju yang.. aduhaii...
masalahnya.. TAK CANTIK pun
pendek kainnya, ketat ukurannya tapi tak la cantik mana pun..
kalau bukan orang Melayu sendiri yang nak bangga dengan baju sendiri..
nak suruh siapa lak yang bangga..

~aku yang masih keliru~
CJ

No comments: